Prostreno.cz

Výživná snídaně pro funkční mozek

Mozek je komplexní orgán, který řídí myšlení, paměť, emoce, dotek, motoriku, zrak, dýchání, teplotu, hlad a všechny procesy, které regulují naše tělo. Pokud mu chcete dopřát optimální výživu, začněte tou nejvhodnější snídaní na světě!

Zahajte den nejlepším možným způsobem – snídaní, která prospívá mozku. Na co neurologové, neurochirurgové i výživoví poradci nedají dopustit?

Ideální první jídlo dne

Namočte ½ šálku ovesných vloček s 1 šálkem mandlového mléka. Dejte přes noc do lednice a ráno doplňte borůvkami a vlašskými ořechy. Tahle snídaně je pro mozek jako dělaná, a to hned z několika důvodů.

Borůvky coby bodyguardi

Lahodná borůvka může pomoci ochránit mozek před poškozením a zlepšit jeho dlouhodobou funkci. Flavonoidy v ní obsažené brání mozek před účinky oxidačního stresu a zánětů, které se v těle přirozeně vyskytují. Organismus totiž při trávení potravy, kouření nebo vystavení znečištěnému ovzduší sám vytváří volné radikály, nestabilní molekuly, jež oxidační stres způsobují. Předpokládá se přitom, že oxidační stres hraje roli u různých onemocnění, včetně těch, které postihují mozek, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba.

Vlašské ořechy plné zdravých tuků

Ořechy, kupříkladu ty vlašské, jsou bohaté na vitamin E. Vysoké hladiny tohoto vitaminu v plazmě se opakovaně spojují s lepší kognitivní výkonností. Díky svým antioxidačním vlastnostem byla schopnost „éčka“ zabránit nebo oddálit kognitivní pokles testována v klinických studiích jak u stárnoucí populace, tak u pacientů s Alzheimerovou chorobou (1).

Oves jako zdroj energie

Udržování stabilních hladin glukózy je pro mozek nesmírně důležité, a tady přichází na řadu oves. Beta-glukanová vláknina, kterou obsahuje, může pomoci zabránit prudkému zvýšení hladiny krevního cukru a inzulinu po jídle, zároveň je prospěšná pro zdraví střev. Vláknina jako taková snižuje špatný cholesterol i krevní tlak, což vede k dalším výhodám pro srdce. Ve skutečnosti každých 10 gramů vlákniny denně představuje o 15 procent nižší riziko úmrtí na srdeční onemocnění. Platí tedy, že když ráno vyměníte slaninu, bílé rohlíky s džemem a palačinky za oves s vlašskými ořechy, borůvkami a mandlovým mlékem, jež poskytuje riboflavin a L-karnitin, látky, jež pomáhají zvyšovat aktivitu mozku, uděláte službu svému srdci i mozku.

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4276978/, www.hopkinsmedicine.org, www.livestrong.com, www.wikipedia.org





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Veselá omeleta s jarní cibulkou

(21 hlasů)

Frittata s hráškem

(20 hlasů)

Omeleta plněná špenátem

(34 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat