Prostreno.cz

Výživa jako dělaná pro zdraví střev

Věděli jste, že zdraví střev hraje roli nejen u mnoha nemocí, ale ovlivňuje i vaši postavu? Každý, kdo jí s ohledem na svá střeva, vždy dělá něco pro své zdraví, a navíc nechává rozplynout přebytečná kila. Jak vypadá zdravý jídelníček pro střeva?

Střevo je dlouhé kolem pěti až osmi metrů a po mozku má nejvíce nervových buněk v těle. Pečlivé zacházení se středem těla se vyplatí, protože náš trávicí systém je v žaludku opravdu přítel. 

Hlavní funkce střeva

Trubice v břiše je rozdělena na dvě hlavní části: tenké střevo a tlusté střevo. Liší se délkou, strukturou a funkcí.

Potravu, která již prošla ústy a žaludkem, trávicí enzymy v tenkém střevě rozloží na nejmenší složky. Živiny pak znovu vstřebá sliznice tenkého střeva. Aby vše fungovalo a živiny se dobře rozpouštěly, je potřeba hodně tekutiny. 

Zatímco v tenkém střevě je to spíše neživé, v tlustém střevě se prohání velké množství různých bakterií. Pomáhají s využitím potravy, ovlivňují zdraví, pleť, postavu i náladu. I účinek některých léků umožňují pouze naši podnájemníci v žaludku.

Střevní bakterie hrají další důležitou roli v imunitním systému – který je mimochodem asi ze 70 procent umístěn právě ve střevě. Mikrobi nám pomáhají přiměřeně reagovat na napadající choroboplodné zárodky a cizorodé látky, fungují jako jakýsi imunitní trenér.

Co je dobré pro střeva? Zdravou stravou pro střeva podpoříte zdraví střev. Toho můžete dosáhnout následujícími opatřeními:

Zelenina jako základ

Zelená, oranžová, žlutá, červená, fialová, bílá – zelenina by měla skončit na vašem talíři ve všech obměnách a ideálně ke každému jídlu. Protože její sekundární rostlinné látky jsou skutečné superlátky: udržují nás mladé, bojují s nemocemi, zmírňují záněty, inhibují rakovinné buňky a mnoho dalšího. Zelenina zároveň poskytuje vlákninu, která je nezbytná pro zdravé střevo a dokáže zabránit nejen rakovině tlustého střeva, ale i dalším nemocem, jako jsou srdeční problémy a cukrovka.

Probiotika a prebiotika

Fermentované potraviny, jako jsou přírodní jogurty, čerstvé kysané zelí, kefír, kombucha, chlebové nápoje a kimchi, poskytují prospěšné bakterie a doslova vdechují střevu nový život. Tyto potraviny se nazývají probiotika a posilují imunitní systém. 

Vláknina z cibule, pórku a česneku, jablka, artyčoky, čekanka, topinambury, pastinák, ale i celozrnné obiloviny jsou tzv. prebiotika a tedy oblíbená jídla našich spolubydlících. Patří sem také odolný škrob z chlazených těstovin, rýže nebo brambor. Jakmile mikrobi napadnou jídlo, produkují mastné kyseliny s krátkým řetězcem, které podporují zdraví střev.

Hodně pijte

Vzhledem k tomu, že většina trávení a transportu živin probíhá na vodní bázi, je sáhnout po sklenici s vodou nesmírně důležité. Denně byste měli vypít alespoň 1,5 litru nápojů bez cukru, jako je minerální voda a neslazené ovocné nebo bylinkové čaje. Není také nic špatného na třech až čtyřech šálcích kávy denně.

Masu řekněte raději ne

Jehněčí, hovězí, vepřové nebo zvěřina: Každý, kdo pravidelně jí velké množství červeného masa, zvyšuje osobní riziko vzniku rakoviny tlustého střeva – na rozdíl od drůbeže nebo ryb. V zájmu zdraví svých střev omezte konzumaci červeného masa na 300 gramů týdně.

Vyhněte se rychlému občerstvení

Umělé přísady, hodně cukru a škodlivé transmastné kyseliny mají negativní vliv na střevní flóru a sliznici a také podporují záněty.

Zdroj: www.eatsmarter.de/ernaehrung/gesund-ernaehren/gesunde-ernaehrung-fuer-den-darm, www.healthline.com





Celkem 1 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(34 hlasů)

Omeleta se sýrem

(8 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat