Prostreno.cz

Buďte zrcadlem zdravého stravování pro své děti

Děti většinou hned od začátku rády mlsají sladkosti a odmítají hořká a kyselá jídla. Na stravovací návyky má v průběhu času značný vliv prostředí, tradice a výchova. Zvláště velký vliv na stravovací chování svých dětí mají rodiče v kojeneckém věku a ve školce. 

I v této fázi jsou děti silně ovlivněny svými rodiči a sourozenci, protože napodobují vše, co se jim ukazuje. Pokud jsou však některé potraviny jako zelenina a saláty součástí každodenní stravy, je to pro děti samozřejmostí, i když v těžkých fázích odmítají vše, co jako zelenina chutná nebo vypadá.

Zdravé stravování hned od začátku

Seznamte své dítě se zdravou stravou co nejdříve. Protože návyky z dětství většinou trvají celý život. Kdo v dětství pije jen limonádu, později si jen málokdy užije pití vody. A pokud v dětství jíte pouze bílé pečivo, pravděpodobně později nebudete chtít jíst celozrnné pečivo.

Jak pozitivně ovlivnit stravovací návyky svých dětí

Pro své děti jste tím nejdůležitějším vzorem. Je proto důležité čas od času zkontrolovat i své vlastní chování. Umyjete si ruce, než si sednete ke stolu? Jíte opravdu v klidu, nebo hltáte jídlo, abyste nepřišli o svůj oblíbený televizní pořad?

Ukažte, že jíst je zábavné a příjemné. Vytvořte příjemnou atmosféru pěkným prostřením stolu. U dětí jedí i oči více než u dospělých.

Jídlo by nemělo být z donucení. Děti by se měly samy rozhodnout, zda a kolik chtějí jíst. Důvěřujte svému dítěti a jeho přirozenému mechanismu sytosti. Ne každé dítě jí každý den stejné množství.

Povzbuďte své dítě, aby vyzkoušelo něco nového. Nabídněte dítěti například černé a zelené olivy a nechte je ochutnat ten rozdíl.

Povzbuďte své děti, aby jedly samostatně, i když to vyžaduje hodně trpělivosti.

Děti nepotřebují speciální dětskou stravu. Mohou se zúčastnit běžného rodinného jídla.

Nenechte své děti jíst a pít příliš mnoho sladkostí. Rychlé občerstvení s vysokým obsahem tuku by také nemělo být na jídelníčku tak často.

Děti by také měly mít možnost pít při jídle. Je však třeba zabránit tomu, aby děti vypily půl litru tekutiny přímo před jídlem a byly již syté.

Zvažte preference dětí

Děti jedí, co jim chutná, hlavně sladkosti. Preference sladkého je vrozená, vždyť mateřské mléko je první sladký zážitek. Na druhou stranu děti většinou odmítají hořká jídla. To je také genetické. Jedovaté rostliny často chutnají hořce, což naznačuje nebezpečí.

Děti při jídle rády používají své smysly, rády zkouší svůj hmat. Svou roli hraje i sluch: mnoho dětí dává přednost syrové zelenině před vařenou, protože pěkně „praská“.

Také milují barvy. Talíře s nádobím v různých barvách nebo barevný nápoj, například minerální voda s panákem šťávy z červených hroznů, vás automaticky svádí k tomu, abyste si jídlo a pití užili.

Děti se neustále vyvíjejí. Pokud určité jídlo odmítnou jednou, o pár týdnů později to může vypadat úplně jinak. Významný vliv na stravovací návyky dětí mají také přátelé, vychovatelé a škola. 

Zdroj: názory autora





Celkem 0 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(34 hlasů)

Omeleta se sýrem

(8 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat