Prostreno.cz

Žitný chléb je svatým grálem pro podporu zdraví

Když chléb, tak žitný? Něco takového by vám poradili i odborníci, kteří o jeho prospěšném působení na lidský organismus ani trochu nepochybují. Vliv má prý na imunitu, trávení, hladinu cholesterolu i útlum zánětů!

Druhů pečiva je dnes tolik, že se v tom běžní spotřebitelé začínají pomalu ztrácet. Pokud jde o chleba, také hledáte ten, který splňuje zdravá kritéria? Vašim požadavkům může vyhovět ten žitný, a to zvláště tehdy, je-li celozrnný.

Krajíc jako žito!

Jak již napovídá samotný název, žitný chléb se vyrábí převážně nebo jen částečně z žitné mouky. Od toho pšeničného se vlivem nižšího obsahu lepku liší nejen konzistencí, ale i specifickou chutí, která mnohým připomíná ořechy. Je výborný na přípravu sendvičů, toastů i krutonů, takže své uplatnění vždycky najde. Jako u většiny obilných produktů mají celozrnné variace, žitného pečiva nevyjímaje, ty nejpůsobivější nutriční výhody.

Imunita, co bacilům vyčiní

Nejen zinek, selen a měď. I další živiny přítomné v celozrnném žitném chlebu zlepšují funkce imunitního systému, čímž se tělo vůči choroboplodným zárodkům stává mnohem odolnější (1). Pokud tuto potravinu budete jíst pravidelně, vyladíte si také střevní harmonii a zkrotíte škodlivý cholesterol (2), neboť se v každém soustu nachází i vláknina, které tu rozhodně není málo (3). Mimochodem, právě ona příznivě působí i na činnost metabolismu a normalizuje hladinu krevního cukru (4).

Záněty bojte se!

Seznam zajímavých „vedlejších účinků“ ještě není u konce. Odborné studie si konzumaci žitného chleba spojují také s nižšími markery zánětu (5), což je hodně překvapivá informace. Prokázáno je i to, že tahle vláčná chuťovka, co se rozplývá na jazyku, rovněž omezuje riziko hned několika druhů rakoviny, a to včetně prostaty, tlustého střeva, konečníku a ňader (6). Už pro ni vyrážíte do obchodu nebo nejbližší pekárny?

Zdroje: (1) www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224418303339, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27807734/ (3) www.fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/172684/nutrients, (4) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28431559/, (5) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18469276/, (6) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10958815/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Domácí granola

(2 hlasů)

Velké jablkové palačinky

(19 hlasů)

Omeleta plněná špenátem

(35 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat