Prostreno.cz

Tajemství oříšků pro vaše zdraví

Trumfli byste v konzumaci ořechů kdejakou veverku? Pokud vám nevadí fakt, že mají vysokou kalorickou hodnotu, jste přímo u zdroje mnoha vitaminů a prospěšných látek. V jakých plodech číhá největší dávka?

Není ořech jako ořech. Jednotlivé druhy mají společné vlastně jen to, že obsahují velké množství tuku. Ovšem i tohle „mínus“ se jim dá odpustit, protože podle lékařů posilují činnost nervů a bývají „palivem pro mozek“. Který máte nejraději vy? Možná vás překvapí, co všechno se v něm skrývá…

Ořech kešu

Plod ledvinovníku západního, ze kterého vedle železa, zinku, hořčíku a betakarotenu můžete čerpat také vitamin C. Je to váš oblíbenec? Pak buďte s konzumací opatrní, protože nadměrné množství vede k různým zdravotním potížím. Zejména o alergické reakce není nouze!

Ořech kokosový

Dobře, že dary z palmy kokosové jsou k dispozici i v našich končinách. Dužina má „jen“ 30 procent tuku, což z ní v porovnání s ostatními ořechovými kolegy činí „chudého příbuzného“. Naleznete tam však i šestiprocentní podíl cenných bílkovin a vitaminy skupiny B. Jestli si na nich ujíždíte, máte v rukou skvělý dopink pro vlasy, nehty i zubní sklovinu.

Ořech lískový

Poklady lísky obecné patří u nás k hodně vyhledávaným dobrotám. Každý konzument by měl vědět, že v chutných kuličkách číhá 60 procent tuku, 20 procent rostlinných bílkovin, glycidy, karoten, vitaminy B1, B2 a další látky, které příznivě působí na metabolismus a trávicí systém. Popelka v nich sice našla troje krásné šaty, ale pro vás je tam něco daleko lepšího – při jejich mlsání dochází k potlačení únavy a regeneraci pleti. To je lepší než nová garderoba!

Ořech para

Semeno stromu juvie ztepilé se vyznačuje tvrdou skořápkou. Co je pod ní? Kromě 60 procent tuku i nenasycené mastné kyseliny důležité pro činnost srdce. Dále spousta železa, které ovlivňuje tvorbu červených destiček. Fígl na rozlousknutí? Nejprve ho dejte do mrazáku, nebo naopak do horké vody. Pak to půjde jako po másle! Jen pozor na předávkování, neměli byste jich konzumovat víc než 5 denně.

Ořech piniový

Lehce nasládlá chuť je velké lákadlo, viďte? Vždyť se s nimi zahušťují omáčky a polévky, ale hodí se i do rýžových pokrmů. Pokud vám chybí zinek a vitaminy řady B, pár si jich dejte. Hned srovnáte hladinku!

Ořech vlašský

Jádro tohoto ořechu má v sobě téměř 60 procent jemného oleje s vysokým obsahem nenasycených kyselin, vitaminy C a E, minerální látky a stopové prvky. Aby vám „vlašáky“ šly lépe louskat, ponořte je na několik minut do chladné oslazené vody. Trochu vám to usnadní práci. Když je v nich tolik prospěšných látek, proč je jíst jen na Vánoce!





Celkem 0 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Houby se sazeným vejcem

(20 hlasů)

Kokosové lívance

(24 hlasů)

Omeleta s brokolicí

(25 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat