Prostreno.cz

Bolest svalů po cvičení ještě neznamená, že sportujete efektivně

Znáte to, když vás po tréninku „bolí celý člověk“, automaticky předpokládáte, že vaše cvičení bylo účinné. Jenže vážně se podle bolesti dá posuzovat kvalita výkonu? Odborníci tvrdí, že ani omylem! Tak kde je pravda?

Spousta sportovních nadšenců věří, že následná muka jsou známkou toho, že fyzickou aktivitu provozují dobře. Výsledky nové studie však naznačují, že se jedná o zažitý mýtus, který má s realitou pramálo společného. Je čas uvést to na pravou míru!

Konec všem domněnkám

Během posilování vznikají ve svalových vláknech drobné trhliny (mikrotraumata). Ty vlastně stojí za tím, že druhý den po cvičení máte potíže vyjít schody či si normálně sednout. Díky správné stravě a odpočinku se tyto trhliny regenerují, svaly se obnovují, rostou a vy jste tak připraveni na další tréninkovou lekci. Jenže pozor, pokud se vás nic z toho netýká a i po 15 uběhnutých kilometrech jste jako rybičky, rozhodně to neznamená, že vaše píle přišla vniveč.

Jeden pokus za všechny

Studie, která byla zveřejněná v Magazínu experimentální biologie, si na tuto problematiku pořádně posvítila. Její autoři rozdělili respondenty do dvou skupin, z nichž v jedné byli zkušení sportovci, ve druhé naprostí amatéři, co se pohybu spíše vyhýbali. Obě skupiny byly podrobené náročnému osmitýdennímu „výcvikovému programu“, ve kterém pot tekl proudem. Jaké poznatky unikátní výzkum přinesl?

Sexy křivky i bez následků

Vědce samozřejmě nepřekvapilo, že si začátečníci hlasitě stěžovali na bolest svalů, kterou „profíci“ postrádali. Daleko větší šok jim způsobilo následné měření svalové hmoty! Všichni zúčastnění totiž dosáhli srovnatelného nárůstu - a bylo úplně jedno, kdo po tréninku skučel bolestí a kdo měl úsměv na rtech. Co z toho plyne? Bolístky po cvičení opravdu nejsou spolehlivým indikátorem kvality výkonu. A navíc mají ženy v tomhle velkou výhodu…

Něžné pohlaví jako bonus

Existují četné vědecky potvrzené důkazy, že dámy disponují sníženou citlivostí vůči bolestem vlivem výkonného antioxidačního systému. Muži jim mohou závidět! Tudíž vezte, že váš trénink je efektivní, kvalitní a přínosný, i když vás po něm nic nebolí. Dobrá zpráva, nemyslíte?





Celkem 2 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

13:05

Trénink na břišní svaly

Trénink na břišní svaly
11:38

Cvičení na ruce a záda

Cvičení na ruce a záda
14:03

Hardcore cvičení na bříško

Hardcore cvičení na bříško
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat