Prostreno.cz

Ideální denní množství ovoce a zeleniny

Červená, zelená, žlutá, oranžová, modrá nebo fialová. Ovoce a zelenina stravu obohacují nejen o krásné barvy, ale i vitaminy, minerály a další tělu prospěšné látky. Ne každý si však dává pozor na to, aby si z rostlinné říše bral to pro něj potřebné. Jaké denní množství „ovozel“ se považuje za ideální a které druhy patří k těm nejzdravějším?

Rok 2021 je Mezinárodním rokem ovoce a zeleniny, na čemž se shodli účastníci Valného shromáždění OSN. Ti tak reagovali na současnou pandemickou situaci a s ní spojené posilování imunity. Experti na výživu i odborníci v bílých pláštích doporučují preferovat pestrou stravu a jednotlivé druhy ovoce a zeleniny střídat, neboť jednotvárnost a monotónnost tělu nesvědčí, navíc se nutriční profily liší kus od kusu. Většina lidí však tápe hlavně v otázce množství. Zaskočí vás takhle čísla?

Kolik je akorát?

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje přísun 300 až 400 gramů ovoce a zeleniny denně, přičemž na talíři se za ideální považuje poměr 2 : 1 ve prospěch zeleniny. Které druhy patří mezi top těch nejzdravějších?

Špenát

Špenát je listová zelená zelenina představující báječný zdroj vápníku, vitaminů A, C a K, dále pak folátu, hořčíku, vápníku, železa a antioxidantů.

Kapusta

Kapusta je velmi oblíbená listová zelenina, která patří k nejvíce výživně bohatým potravinám na planetě. Obsahuje vitaminy A, B1, B2, B3, B6, C, K, je domovinou pro mangan, vápník, měď, draslík i hořčík. Kapusta se může pochlubit velmi malým množstvím tuku, z něhož velkou část tvoří omega-3 mastná kyselina alfa-linolenová.

Brokolice

I brokolice je neuvěřitelně zdravá zelenina s působivým nutričním profilem. Podle některých vědců v ní ukryté chemikálie nazývané indoly a isothiokyanáty mohou inhibovat rozvoj rakoviny v několika orgánech, včetně močového měchýře, prsou, játrech a žaludku.

Hrášek

Hrášek je sladká, škrobnatá zelenina, jež organismus zásobuje vlákninou, proteinem a vitaminy A, C, B a K. Navíc báječně chutná!

Sladké brambory

Sladké brambory bývají plné bílkovin, sacharidů a vlákniny. Vláknina snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá předcházet zácpě. Batáty jsou také zdrojem vitaminu C a B6, za zmínku stojí i slušní množství draslíku.

A co další, neméně zdravé druhy?

K top nutričně kouzelné zelenině patří i řepa, mrkev, rajčata, česnek, cibule, papriky, květák a mořské řasy, které z těla odstraňují těžké kovy a detoxikují organismus. Co se týče ovoce, tak do výběru toho nejlepšího patří citrony a limetky, jahody, pomeranče, ostružiny, jablka, granátová jablka a grapefruit. To ale neznamená, že by třeba takové hroznové víno nemělo co nabídnout. V každém kusu přírody se vždy ukrývá něco cenného a pro zdraví přínosného.

Zdroje: medicalnewstoday.com, nzm.cz, healthline.com





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Frittata s hráškem

(20 hlasů)

Krevetová omeleta

(19 hlasů)

Pečená vejce s pažitkou

(15 hlasů)

Reklama


Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat