Prostreno.cz

Potraviny s výraznou léčivou silou

Že jsou některé potraviny zdravé, víme. Ale některé z nich jsou jako přírodní medicína! Kterými potravinami prospějete svému zdraví?

Že na podporu mozkové aktivity je dobré jíst ovesné vločky a že srdce posiluje nejen pohyb na čerstvém vzduchu, ale třeba i kvalitní hořká čokoláda, už jistě víte.

Močová soustava a ledviny

Pít dostatek tekutin, abyste z močových cest vyplavili jedovaté látky a udrželi činnost ledvin v optimální hladině – to vám řekne každý. Ale pomohou i některé potraviny. Třešně jsou bohatým zdrojem draslíku, který působí močopudně, a přispívá tak k proplachování močového ústrojí. Brusinky zabraňují tomu, aby se udržely choroboplodné bakterie na stěnách močového měchýře, a tak chrání před záněty. Ostré oleje křenu zajistí jeho intenzivní chuť a zabraňují před rozmnožováním bakterií. Kombinace olejů a hořkých látek řeřichy působí jako přírodní antibiotikum, které chrání močové cesty před choroboplodnými bakteriemi.

Silné kosti a zdravé klouby

Hodně vápníku a vitamin D – to jsou nejdůležitější látky pro podporu zdravých kostí. Sezam je výborným zdrojem vápníku, protože ho má dokonce sedmkrát víc, než je ve stejném množství mléka. Vápník a vitaminový koktejl v super zdravé kapustě zajistí méně lámavé kosti. Nápoj z kysaného kefíru dodává porci vápníku v každé sklenici pro pevné kosti. Ryby dodávají vitamin D, který podporuje zvýšený příjem vápníku a tím podporuje odolnost našich kostí.

Zdravá játra

Játra jako náš detoxikační orgán každý den odvádějí těžkou práci, abychom zůstali zdraví. V jejich funkci je můžeme podpořit určitými potravinami.Jedlé květy artyčoku jsou játry velmi oblíbené, protože podporují metabolismus tuků. I ředkvičky zvyšují produkci trávicích enzymů. Je jedno, jestli je voda s bublinkami nebo ne – kdo pije dostatečně (tedy více než litr a půl denně), vyplaví jedovaté látky – a pomáhá tak játrům. Hořké citrusové ovoce grep podporuje trávení tučných jídel.

Potrava pro mozek

Ořechy jsou nejznámější příklad pro výslovnou potravu pro nervy. Ale potravy pro mozek – brainfood je mnohem více… Zdravé a snadno dostupné omega-3-mastné kyseliny lososa podporují paměť a koncentraci. Jen dejte pozor na způsob a oblast jejich lovení! Quinoa neboli obilí Inků, které v poslední době našlo fanoušky i u nás, je vynikající zdroj železa a bílkovin. Domácí super potravina – ovesné vločky dodává tělu zdravé bílkoviny a vitamin B na silné nervy.

Potraviny na tvorbu krve a ochranu buněk

Existuje mnoho faktorů, které ovlivňují krevní hodnoty a mohou je tak vyvést z rovnováhy. Cílenou stravou proti tomu můžete bojovat. Sekundární látky v jádrech granátového jablka snižují tlak a chrání buňky před volnými radikály. Kombinace železa, vitaminů a karotinoidů ve špenátu pomáhá při tvorbě krve. Barevná rajčata jsou považována za jídlo proti rakovině, protože jejich antioxidační látky lycopin chrání buňky proti škodlivým vlivům. Brokolice s pověstí antirakovinového účinku dostává své pověsti dokonale – rostlinná látka patří k antioxidantům a dokáže ochránit buňky před škodlivými látkami. I červené plody jako maliny překypují antioxidačními látkami.

Jídlo pro vyrovnanou hladinu hormonů

Štítná žláza je hormonální centrála. Ale i na dalších místech v těle dokáže cílená strava zaplnit mezery a uvést hormony do rovnováhy. Jod a selen v mořských plodech jsou důležité pro produkci hormonů štítné žlázy. Fytohormony, které fungují podobně jako estrogeny, se nacházejí v sojových bobech. Těžko dostupné para ořechy obsahují selen pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Bílkoviny a železo – tyhle dvě stavební látky potřebuje tělo k výrobě testosteronu – hnacím motorem libida u obou pohlaví, najdete například v ementálu.

Zdroj: life line, healthline, eatthis





Tip na snídani

Více tipů

Zapečená celozrnná houska

(16 hlasů)

Mrkvové rohlíčky

(22 hlasů)

Jarní snídaně s ředkvičkou

(21 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat