Prostreno.cz

Pampeliška jako jarní zelenina

Pampelišku najdeme růst téměř všude na loukách a zahradách. Její mladé, mírně hořké listy se mohou sbírat na jaře před kvetením a zpracovat na lahodné pokrmy. Co potřebujete vědět o pampeliškách?

Pampelišky jsou nedílnou součástí jara. Jemné, zoubkované listy chutnají obzvláště dobře například v salátech. Žlutě kvetoucí rostlina pampelišky patří k sedmikráskám a roste téměř všude. Na jaře pampeliška vystrkuje své zubaté listy ve tvaru růžice ze země.

Ve Francii se pěstuje i větší odrůda pampelišky. V obchodě najdete také bělenou pampelišku, která obsahuje výrazně méně hořkých látek než divoká rostlina. K dosažení tohoto cíle se rostliny během pěstování mírně zakrývají nebo pěstují úplně ve tmě. Pokud si vyberete pampelišky ve volné přírodě, měli byste před prvním kvetením používat pouze mladé, jemné výhonky.

Pampeliška se výborně hodí do salátu nebo z ní můžete udělat alternativu ke špenátu.

Pampelišky v kuchyni

Pampeliška chutná lehce hořce a je vhodná do salátů. Zvláště dobře ladí se salátovými dresinky vyrobenými z ořechového oleje a červeného vinného octa. Mírně koláčovou chuť pampelišky můžete utlumit špetkou smetany nebo zakysané smetany v dresinku. Lahodná kombinace dosáhnete také z pampelišky v míchaném salátu a smetanové hořčičné omáčce.

Z pampelišky lze použít nejen listy, ale také pupeny, květy a kořeny. Z květů pampelišky se získává sirup a želé, které chutná jako sladká pomazánka. Mladé pupeny lze také snadno zpracovat. Jednoduše dejte pampelišky spolu s octem, estragonem, petrželkou, česnekem a cibulovými kroužky do uzavíratelné nádoby a nechte celou směs louhovat po dobu 8 až 10 týdnů. Poté si můžete vychutnat nakládaná poupata.

Z kořenů si uděláte náhražku kávy, a kromě toho můžete pít pampelišku jako čaj. Pokud používáte čerstvě sklizené listy pampelišky, je nejlepší je připravit a jíst ve stejný den. Nepoužité zbytky můžete zmrazit v sáčku nebo plechovce. Lahodnou možností přípravy je také pampeliškové pesto. Na jeho výrobu potřebujete spoustu listů pampelišky, 1 až 2 stroužky česneku, 6 polévkových lžic olivového oleje, 5 polévkových lžic citronové šťávy, 50 g mandlí, 100 g nakrájeného parmazánu, vše rozmixujte na pyré a dochuťte solí a pepřem.

Pampeliška je velmi zdravá, protože obsahuje dostatek vitaminu C a hořčíku.

Zdroj: www.fitforfun.com, www.wikipedia.com






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Frittata s hráškem

(20 hlasů)

Omeleta s banánem

(9 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat