Prostreno.cz

Maso pro vegany a vegetariány

Jedlé řasy jsou pro nás stále důležitější. Jemné vůně se dobře hodí k mnoha pokrmům a mořské rostliny obsahují mnoho živin. Řasy obsahují mnoho bílkovin, vitaminů, minerálů a stopových prvků. V mnoha východoasijských zemích jsou řasy již dlouho základní potravinou. Postupně se i u nás těší stále větší oblibě. Zde najdete vše, co o nich potřebujete vědět.

Řasy jsou mořské rostliny různých rodin. Existuje více než deset tisíc druhů, z nichž mnohé jsou vhodné pro lidskou spotřebu. Ve většině východoasijských zemí, zejména v Japonsku, Číně a Koreji, jsou již dlouho základními potravinami. Nejen kvůli jejich chuti, ale také proto, že těmto mořským rostlinám jsou připisovány různé účinky na podporu zdraví.

Z hlubin moří

Jedlé řasy jsou velmi zdravé, protože jsou bohaté na fosfor, vápník a železo a mají extrémně nízký obsah tuku a kalorií. Existuje tisíc různých druhů řas, v kuchyni mají zvláštní význam zelené, hnědé a červené řasy. Jedlé řasy rostou a žijí ve všech mořích světa a tvoří se různě v závislosti na druhu. Kořen, kmen a listy mořských řas nejsou jasně rozlišitelné. Velmi velké rostoucí řasy se nazývají tang. Ty rostou až do výšky 15 metrů.

Živiny

Řasy nechutnají jenom lahodně, ale jsou také velmi zdravé díky svým mnoha živinám. Obecně platí, že mořské řasy obsahují málo tuku a většina odrůd je bohatá na bílkoviny a jejich obsah je dokonce velmi podobný obsahu bílkovin jako mají luštěniny a vejce. Ve značném množství se v nich nacházejí také vitaminy A, C, E a B12.

Mořské řasy jsou obzvláště bohaté na minerály a stopové prvky, protože je absorbují z mořské vody. Zejména vápník a železo se vyskytují ve větším množství ve vodních rostlinách než v suchozemských rostlinách. Totéž platí pro jód, který je rozhodující pro funkci štítné žlázy.

Ani vlákniny není v řasách zanedbatelné množství. Obsaženou rozpustnou vlákninu střeva stráví pouze částečně, takže pocit sytosti z řas je stejný jako po ovoci. Pokud do jídla použijete 8 g sušených řas, pokryjete jednu osminu denní potřeby vlákniny. Tato rozpustná vláknina se už používá ve zpracovaných potravinách, kde poskytuje strukturu, stabilitu a trvanlivost.

Nori na sushi

Nejznámější jedlé řasy v Japonsku se nazývají nori. Mohou se změnit na tmavě zelenou, červenou nebo černou. Tato mořská zelenina, lisovaná do listů, se používá například pro sushi. Jejich chuť je mírně sladká.

Hnědé řasy

Kombu je jednou z hnědých řas a vyznačuje se velkými, dlouhými listy. Kombu je skvělé pro vaření, restování nebo smažení a slouží jako základ pro dashi vývar v japonské kuchyni.

Mezi hnědé řasy patří Arame. Tato mořská zelenina má jemnou vůni a často se používá pro polévky, saláty a dušené maso.

Hijiki jsou hnědé řasy s pevnou konzistencí a jsou považovány za pochoutku v Japonsku. Chutnají intenzivně po moři a lehce po anýzu a jsou vhodné pro polévky, tofu nebo zeleninové pokrmy.

Wakame jsou vedle Nori nejdůležitější japonské potravinářské řasy. Ty se jedí čerstvé jako zelenina nebo sušené. Wakame se obvykle nacházejí v miso polévce.

Tipy pro nakupování a skladování

Čerstvé a sušené řasy najdete v asijském supermarketu. Pokud je to možné, měli byste skladovat otevřené balení sušených mořských řas ve vzduchotěsné nádobě, jinak rychle navlhnou a ztratí svou vůni.

Zdroj: www.eatsmarter.com, www.eatthis.com, www.healthline.com





Celkem 2 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(31 hlasů)

Snídaně s malinami

(18 hlasů)

Vaječná omeleta s lososem

(34 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat