Prostreno.cz

Poznejte zdravé výhody amarantu

Amarant, ze kterého lze připravit lahodnou kaši, polévku, rizoto i plněné papriky, má mnoho zajímavých schopností. Kromě toho, že reguluje cholesterol a tlumí záněty, vás podpoří i při hubnutí!

Amarant je tak zdravý a výživný, že ho svým astronautům na cesty do vesmíru balí i americký Národní úřad pro letectví (NASA). Co je tato potravina zač a proč by se možná mohla objevit i ve vašem jídelníčku?

Jídlo našich vzdálených předků

Amarant je klasifikován jako pseudocereálie, což znamená, že technicky nejde o obilné zrno, jako je například pšenice nebo oves, ale sdílí srovnatelnou sadu živin a používá se podobným způsobem. Mimochodem, do stejné kategorie patří třeba i pohanka nebo quinoa. Že jde o další moderní gastronomický výkřik, který zmizí tak rychle, jako se objevil? Ani náhodou, pochutnávaly si na něm už starověké civilizace Inků, Mayů a Aztéků. A to ani zdaleka nemohly tušit, jaký poklad konzumují!

Zdroj prospěšných látek, co má oříškovou chuť

Jmenovaná potravina je přirozeně bezlepková a tedy vhodná i pro jedince s celiakií. Na stranu druhou je nabitá hořčíkem. Toho má v sobě dokonce tolik, že z jediné porce pokryjete 100 procent denní doporučené dávky. Sluší se připomenout, že hořčík je důležitý pro funkce mozku, přičemž chrání před nepříznivými neurologickými stavy a předchází svalovým křečím. Amarant má i vysoký podíl fosforu, jež podporuje pevnost a odolnost kostí. Ochuzen není ani o vlákninu, bílkoviny a celou řadu vitaminů se silným antioxidačním vlivem. Žádný div, že má boj s nepříznivými stavy v malíku!

Útlum zánětů a regulace cholesterolu

Výzkum zveřejněný v magazínu Molecular Nutrition & Food Research prokázal, že nutriční profil amarantu blokuje hned několik zánětlivých markerů a dokonce inhibuje i produkci imunoglobulinu E, což je typ protilátky účastnící se zánětů alergických. Poznatky jiného průzkumu zase upozorňují na skutečnost, že pomáhá regulovat škodlivý cholesterol. Jinak zvaný laskavec také podporuje hubnutí – skvěle tedy zapadá do příprav na plavkovou sezonu!

Zdroje: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4586582/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14708952/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19003205/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12690910/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16002798/





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Kuřecí karbanátky

(4 hlasů)

Pikantní polévka z rajčat

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat