Prostreno.cz

Stravování seniorů má svá pravidla

Strava kdysi a dnes. S přibývajícími léty se mění požadavky na živiny. Pokud už vám není dvacet a rozšířili jste řady seniorů, zařaďte na svůj stůl tyhle nezbytnosti.

Stárnutí je přirozený proces, který zahrnuje neustálé fyziologické změny v lidském těle, a to většinou degenerativní, mezi které patří šedivění vlasů, ztráta svalové hmoty, vrásky na kůži či snížená hustota kostí. Stárnutí urychluje nevyvážená strava, vystavení UV záření ze slunce, kouření, konzumace alkoholu a další neřesti. Naproti tomu zdravý, aktivní životní styl, podporovaný správnou výživou a přiměřenou fyzickou aktivitou, má potenciál dopady stárnutí zpomalit nebo minimalizovat. Tak na nic nečekejte, váš organismus lační po níže uvedených věcech!

Kolagen

Kolagen funguje přesně jako cement v cihlové zdi, drží pokožku pohromadě a pomáhá jí dodávat pevnost. Bohužel s přibývajícím věkem tělo kolagenu produkuje čím dál méně - v číslech to představuje zhruba jedno procento každý rok. Kde ho vzít? Vzhledem k tomu, že kolagen je v kůži, kostech, šlachách a vazech zvířat a ryb, má smysl je jíst.

Protein

Bílkoviny udržují těžce vydřenou svalovou hmotu. Tedy nejen to. Bílkoviny také hrají důležitou roli při tvorbě hormonů a enzymů v lidském těle, stojí za pocitem sytosti po delší dobu a vedle komplexních sacharidů, jako jsou celozrnné výrobky, patří k základním pilířům stravy.

Zdravé tuky

Ne všechny tuky jsou špatné. Třeba kvalitní omega-3 mastné kyseliny z ryb ulovených v oceánu bývají žádoucí. Omega-3 mastná kyselina je esenciální mastná kyselina, což znamená, že tělo si ji nedokáže vyrobit v dostatečném množství. Proto je nutné přijímat ji prostřednictvím stravy. Pokud ryby nejíte, zvyšte příjem vlašských ořechů a lněných semínek.

Vápník a vitamin D

Se stářím vstřebatelnost kalcia (vápníku) tělem přirozeně klesá, což není žádoucí. Vápník nepečuje jenom o kosti, vždyť přispívá k normální funkci nervových přenosů. Když sníte potravu bohatou na kalcium (např. mléčné výrobky, mandle, luštěniny a podobně), pozřená strava se dostane do střev, odkud se vápník za účasti vitaminu D3 vstřebá do krevního řečiště. Proto nezapomínejte na ranní procházku, která vám pomůže udržet se v kondici a zároveň se prostřednictvím slunce postará o dodávky „déčka“.

Vláknina

Rozpustná vláknina může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi. Najít se dá ve fazolích, hrachu, ječmeni nebo sójových produktech. Ta nerozpustná se nachází v ovoci, zelenině či slupkách obilných zrn. Dobrými zdroji jsou také ořechy, semena a celozrnná jídla.

Probiotika

Pokud existuje rovnováha mezi dobrými a špatnými bakteriemi, tak se střeva cítí dobře. Jak však začínáme stárnout, může se citlivé bakteriální prostředí narušit, což vede k průjmům a zácpám, ale i autoimunitním nemocem. Naštěstí škody napravují probiotika. Jezte jogurt, pijte acidofilní mléko, kefír a podmáslí.

Zdroje: www.thehealthsite.com, www.naturemade.com





Celkem 1 komentářů

Anonym
06.11.2022
?

Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cuketová polévka se sýrem

(4 hlasů)

Dušená kuřecí prsa

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat