Prostreno.cz

Komentáře k článku

Avatar
Avatar
Pavla Barbora 15.04.2023

Klíčky odstraním a brambory upravím jak v dané chvíli potřebuji. Co se týká té jedovatosti-tohle už mi řekla má babička. Prý když se sedláci chtěli někomu pomstít vařili klíčky z brambor a otrávili mu (podáním v okalu) krávu. No opravdu odporné jednání - pomstichtivost. Bramborové klíčky obsahují jakýsi toxin solanın. V jedné hlize můžete najít až jednu třetinu váhy brambory solaninu. Solanın je glykoalkaloid přičemž. Nebezpečný je v složení onen alkaloid. Po požití se dostaví nevolnost, žaludeční křeče, dochází k zrychlení dýchání což může vést ke ztrátě vědomí a dojít až ke kómatu.To není strašení, to je bohužel fakt. Po odstranění klíčků vyrýpnutím se dají brambory dají normálně uvařit a sníst, ovšem vodu z takových uvařenych brambor rozhodně vylít. Jinak brambory zelenaji když jsou dlouho na přímém světle. Lépe je uchovávat ve tmě pokud zelenou čát řádně neodstraní, i po uvaření je cítit výrazbá hořkost- to je solanın. Takže ano tady souhlasím - bez milosti a dojmu jak jsme šetřiví lépe se takové brambory zbavit.

Avatar
Pavla Pavla Barbora 30.04.2023

Zajimave si precist vase zkusenosti. Jestli chapu spravne, tak se tedy musi brambory varit oskrabane a ne ve slupce kdyz mely klicky?

Avatar
Jindra josef. 15.04.2023

agro v USA nemusí nic vymýšlet.Pokud otrháte rajčata která už vám venku nemohou dozrát tak vám rozložené doma nebo ve sklepě v pohodě dozrají-.

Avatar
Agro Jindra josef. 15.04.2023

Já tím myslím plody ve tvaru rajčátek po odkvetení brambor. Obojí je čeleď lilkovité, vypadají skoro stejně. Jinak klasická rajčata také nechávám dazrát.

Avatar
Pavla Jindra josef. 30.04.2023

Nedavno jsem cetla ze plody brambor vypadaji jako rajcatka ale jist by se nemely ze jsou jedovate. Vypada to ale ze vy mate zkusenosti s temito "rajcatky" , jestli tomu dobre rozumim tak je jite? To je zajimave.

Avatar
zuzana 15.04.2023

...jasně, lepší jsou ty s postřikem proti klíčivosti z řetězců :-D :-D :-D To je zase reklama :-(

Avatar
Kája 15.04.2023

až bude stát kilo brambor 5,- Kč, tak je vyhodím

Avatar
Anonym 15.04.2023

Jsou dobre , škoda vyhodit

Avatar
Majkl 15.04.2023

Brambory jsou jedovaté, celá rostlina. To se ví už hodně dlouho. Jedlá je pouze hlíza a ta musí před konzumací projít tepelnou úpravou. To ví každé malé dítě. A v místech, kde jsou v hlízách klíčky, je těch škodlivin samozřejmě více, podobně jako v místech, kde je hlíza zelená. Ovšem tepelnou úpravou se ty škodliviny v hlízách eliminují, takže s konzumací v normálním množství není problém.

Avatar
Pavla Majkl 30.04.2023

Taky jsem cetla ze varenim se solanin a jine toxiny neutralizuji. Mozna to plati ale jen pro oskrabane brambory a ne varene ve slupce?

Avatar
Petr Vomáčka 15.04.2023

???????????

Avatar
Petr Vomáčka 15.04.2023

je lepší jíst banány jsou levnější

Avatar
Hana 15.04.2023

Autorka ať si jí, co chce. U nás to odjakživa funguje tak, že se naklíčené brambory zbaví klíčků, oloupou a uvaří. Ze své téměř osmdesátileté zkušenosti můžu říct, že jsem se zatím neotrávila. A taky bych jí už mohla poradit, ať nevěří všemu, co se píše.

Avatar
Zdenka Jarchovská Hana 15.04.2023

Z mé sedmdesátileté zkušenosti - klíčky se vždycky odstraňovaly, brambory jedly (event. pozdě na jaře ty staré se před vařením namáčely v mléce). Zelené byly ty, kterým se nepodařilo zůstat v zemi - záleželo na tom, jak moc - buď okrájet, nebo vyhodit, to "zelené" se nadávalo ani prasatům. Hezký den :)

Avatar
mila Hana 15.04.2023

Jíme brambory celý dlouhý život, klíčky ulámeme, brambory uvaříme a zatím se nikdo z naší rodiny neotrávil. Jestli to nebude tím, že používáme mozek, což Amíci asi ne, tam by muselo být na každé bramboře napsané varování:"Nejezte klíčky!" A ještě by se soudili, že ta písmena byla moc malá.

Avatar
Hana 15.04.2023

Pardón, teď jsem si všimla, že paní Kristýna se nechala oblbnout nějakou americkou dietoložkou. Tak to za to opravdu nemůže.

Avatar
Jana Hana 27.04.2023

Ale může. Copak sama brambory nevaří a nemá vlastní rozum? Brambory se vaří zásadně s kmínem, který eliminuje solanin a na jaře se první voda slije. Toto má poradit.

Avatar
Bob 15.04.2023

"Pseudonovinářka" Vágnerová oblbuje (byť zprostředkovaně) lidi pěknejma ptákovinama. Za takovou blbost by jí měli zakázat publikovat ve veřejných mediích.

Avatar
Bob 15.04.2023

A například slovenské halušky s brynzou jsou nejlepší ze starších zpravidla již hojně naklíčených brambor. No a klíčky SAMOZŘEJMĚ před další tepelnou úpravou pečlivě obereme. Měli jsme to předevčírem a bylo to vynikající . . . . .

Avatar
Jezevec 15.04.2023

Amíkům někdo asi zapomněl říct, že ty klíčky se dají odlomit, takže brambory se nejedí s klíčkaka. Měl jsem možnost žít pár let ve státech, syrové brambory skoro neznají, většinou kupují předvařené, nebo instantní bramborovou kaši. Pak jedna trubka napíše takovou blbost, druhá trubka jí přeloží, dá na internet a máme na světě článek o h...

Avatar
Nosil Jezevec 16.04.2023

To jsou celý Amíci! Nemají co dělat,tak "zkoumají". Víte, že amíci vyhodili tisíce dolarů na vývoj propisky,která by fungovala ve stavu beztíže a Rusové použili tužku?(nejsem rusomil!)

Avatar
Zkušený 15.04.2023

Dobře učiníš,zasadíš-li !

Avatar
zdenka k. 15.04.2023

zkuste je dát panu premierovi určitě mu budou chutnat on určitě nemá dost peněz na brambory bez klíčků cha cha cha

Avatar
Petr zdenka k. 15.04.2023

Co to meleš ty nulo? Proč sem pleteš premiéra?

Avatar
Honza 15.04.2023

Klíčky se odlámou, očka vypíchají a zelené části odkrájí nebo se celá zelená brambora vyhodí a brambory se klasicky uvaří. Nejlépe oloupané, protože alkaloidy se skoro všechny vyplaví. Na vaření ve slupce na knedlíky a saláty používám jen brambory bez zeleného. Na uskladnění by měli pěstitelé ošetřit brambory proti vyklíčení, ty pak klíčí později. Doma se naklíčené brambory používaly dokud se nespotřebovaly, zelené se vyřazovaly už při přebírání sklizených brambor a dostávala je zvířata

Avatar
Jirka M. 15.04.2023

Za komousu celou zimu jiné než naklíčené nebyly.Klicky se odlomily a baštili jsme dál.

Avatar
pumpier Jirka M. 15.04.2023

Za blahobytu nebyly umyté a bůch ví čím jsou dnes postříkané, Správné brambory na uskladnění mají mít původní obal se zeminou, Dnes sice vypadají pěkně ale nevydrží

Avatar
Josef 15.04.2023

Jestli zcela automaticky přidáváte kmín do vody při vaření brambor, děláte dobře. Nejde jenom o chuť, ale kmín především neutralizuje škodlivý solanin obsažený hlavně v zelených a klíčících bramborách.

Avatar
Jindra Josef 16.04.2023

Ano

Avatar
Jana Josef 27.04.2023

Souhlasím, kmín eliminuje jedovatý solanin. Navíc má matka (a nejen ona) na jaře první vodu slila a dovařila brambory ve druhé vodě. Absolvovala rodinou školu a dožila se 91,5 roků. Říkala, že kdo měl za války doma brambory, neměl hlad.

Avatar
Pavel, doc. 15.04.2023

Píše nesmysly a nerozumí tomu. Je možné spočítat, že by člověk musel jíst denně 2 kg brambor, aby dostal potenciálně škodlivé množství solaninu. Trochu zvýšené množství solaninu je u klíčku a ne v celé bramboře.

Avatar
Pavel 15.04.2023

Díky současné vládě zlodějů a dezolátů budem žrát brzy i ty klíčky.

Avatar
Anonym Pavel 15.04.2023

Přesná atrefná slova.

Podmínky a pravidla pro vkládání příspěvků. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich pisatelů a redakce za ně nenese zodpovědnost. Redakce si vyhrazuje právo smazat příspěvek nebo obrázek, který obsahuje vulgární výrazy či fotografie, urážky nebo jinak odporuje dobrým mravům a zákonům ČR. Odstraněny budou opakovaně vkládané vzkazy, stejně jako odkazy, které se netýkají tématu nebo obsahují neplacenou reklamu.

Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama

Prostreno.cz
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat
Zavřít

Uvařeno. Gratulujeme!

Pro vložení obsahu je potřeba