Prostreno.cz

Nadbytek švestek si nasušte pro pevné zdraví v zimě

Hrst sušených švestek denně? To je ideální sladká svačinka! Trávení díky nim přestane haprovat, kostem se zvýší minerální hustota, imunita se posílí a krevní tlak znormalizuje. Jejich blahodárné účinky se dotknou i škodlivého cholesterolu a detoxikace organismu.

Léto bez švestek si lze jen stěží představit. Předpokládá se, že tyto plody mají svůj historický původ na Kavkaze. O jejich expanzi do Evropy se prý postarali Římané, kteří slivoně švestky sázeli na svých nově dobytých územích. Tak se nejprve dostaly na Balkán a vlivem migrace Slovanů později doputovaly i do našich končin. K jejich popularitě hodně přispěl král Karel IV., pro kterého byly, spolu s vinnou révou, důležitou pěstitelskou komoditou. Ale dost historie a zpátky do reality. Ta je taková, že se vám švestek možná urodilo nadbytek. Anebo jste je od někoho dostali a nevíte, co s nimi. Co takhle sušení?

Až se zima zeptá…

Sušení švestek není nijak náročné a obvykle k němu stačí sušička nebo trouba. Ideální teplota je okolo 50 stupňů. Jak vypadá dokonalý výsledek? Jednotlivé kousky jsou pružné a při zmáčknutí z nich nevytéká žádná šťáva, k čemuž se dopracujete zhruba za šest hodin (pochopitelně záleží na výkonu spotřebiče). Následné skladování se doporučuje v dobře uzavíratelné nádobě na tmavém a suchém místě. A že vám tahle zdravá sladkost v nadcházejících chladných měsících přijde zatraceně vhod.

Něco na trávení, kosti, tlak i imunitu

I takto zpracované plody jsou výborným zdrojem vlákniny, protože 100 gramový šálek obsahuje přibližně sedm gramů (1). Díky tomu podporují trávení, detoxikaci i pravidelnou peristaltiku střev. Jejich konzumace posiluje také kosti a zvyšuje jejich minerální hustotu (2). Přítomný draslík se postará zase o normalizaci krevního tlaku (3). Dle závěrů četných studií sušené švestky také regulují škodlivý cholesterol, posilují imunitu a omezují riziko chronických onemocnění (4). Místo ve spíži se pro ně najde, co vy na to?

Zdroje: (1) www.fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168162/nutrients, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35798020/, (3) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32500831/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7184323/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Čočka na kyselo

(3 hlasů)

Kapr se zeleninou

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat