Prostreno.cz

Meditace pro začátečníky. Dostaňte své tělo do vnitřního klidu

Meditace může pomoci zklidnit mysl, soustředit myšlenky a podporovat obecné blaho. Již pár minut stačí k tomu, abyste se cítili uvolnění, odpočatí a svěží. Nějak vám právě tohle nejde? Postupujte podle snadných pravidel, stanete se meditačním expertem!

Mnoho lidí zná výhody meditací, nebo o nich minimálně slyšeli, nicméně neví, jak začít. Když už se o zklidnění mysli i těla pokusí, stěžují si na to, že se jaksi „nemohou zastavit“ a pořád je cosi ruší. Je pro ně těžké nemyslet a nechat věci jen tak plynout. Patříte k nim? Neházejte flintu do žita!

Zatímco existuje řada meditačních technik a praktik, níže uvedené kroky nabízejí jednoduchý způsob pro začátečníky. Nezapomeňte, že při meditaci vždy existuje prostor pro zlepšení, nicméně snažte se, abyste si vychutnali spíš i tu poznávací cestu. Zlepšíte tak své meditační schopnosti!

Motivujte se

Co se od vás požaduje? Hlavně rozhodnutí začít. Pokud potřebujete nějakou motivaci, zkuste přemýšlet o důvodech, které vás k meditaci vedou. Může to být zmírnění stresu a úzkosti, podpora tělesné a duševní pohody, či dokonce duchovní zkušenosti.

Volte rozumně svou polohu

Vaše prostředí je rozhodující pro získání správného zážitku. Pokuste se najít klidný a ničím nerušený prostor, který vám pomůže cítit se uvolněně. Který je ten pravý? Zavřete oči a přemýšlejte. Pokud vás nic a nikdo nepřeruší nejméně dvě minuty, jste na tom správném místě.

Uvelebte se

Meditace funguje téměř v jakékoli poloze. Můžete sedět, stát i ležet. Své počáteční držení těla však volte na základě komfortu. Hlavní je, abyste se cítili dobře! K tomu vám pomůže i vhodné oblečení (například volné kalhoty a tričko). Pro maximalizaci uvolnění se dají využít i polštáře či deky.

Pomozte si vůněmi

Mnoho dalších faktorů, jako jsou zvuky a pachy, pomáhají uvádět mysl do meditativních stavů. Někteří dávají přednost kadidlům, voňavým svíčkám či esenciálním olejům, zatímco jiní nic takového nepotřebují. Ať už se rozhodnete pro cokoli, ujistěte se, že vzduch, který dýcháte, je čerstvý a bez jakýchkoli toxinů nebo znečišťujících látek. A co přirozené zvuky zvířat či přírody? Jednomu vyhovují, druhému ne. Vyzkoušejte, co vám dělá dobře!

Nastavte časomíru

Meditace nemusí být dlouhým procesem. Pokud právě začínáte, začněte s krátkou meditační seancí, postupem času „relax v jednotě“ můžete prodlužovat. Nastavení časomíry je pro začátečníky velmi užitečné, neboť pomůže udržet vaši pozornost na dýchání, ne na hodiny. Chcete-li začít, nastavte odpočítávání na dvě minuty a snažte se soustředit na přítomný okamžik. Pro další kolo meditace zkuste prodloužit časový spínač o 30 vteřin na každou relaci, dokud se vám nepodaří meditovat pět minut nebo déle.

Zaměřte se na dýchání

Jedním z nejlepších způsobů, jak začít meditovat, je zaměřit se na dýchání. Sledujte svůj dech a jeho pohyb. Všímejte si, jak proudí z nosu do plic a jak jej vydechujete. Pokud se vaše mysl zatoulá k nějakým myšlenkám, nezlobte se na ni. Jen se zpět vraťte k dýchání. Na závěr meditace lze použít nějakou osobní mantru či gesto.





Vložit můj recept

Reklama

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat