Prostreno.cz

Jasná fakta o pitném režimu

Pitný režim je velmi důležitý pro správný chod našeho organismu. Voda tvoří v lidském těle převážný podíl na hmotnosti, její přísun by tak měl být co nejefektivnější. co nejefektivnější.

Teorií, jaký je správný pitný režim, je několik. Většinou se udává, že by to mělo být od 2 do 3 litrů. Je to zčásti pravda, ale nemůžeme to zobecnit pro všechny lidi stejně. Pitný režim je velmi individuální záležitost, správné množství musíte vypozorovat na svém těle sami. Základem je, že pitný režim by neměl klesnout pod 1,5 litru denně, to můžeme brát jako minimum a kolik bude pro nás tak akorát?

Moč jako základní indikátor

Jiné množství tekutin bude potřebovat žena pracující v kanceláři a jiné množství muž, který má fyzicky náročné zaměstnání. Jako hlavním indikátorem je pozorování vlastní moči a frekvence močení. Je-li světle žlutá až čirá a bez zápachu, je to dobré znamení a váš pitný režim je dostačující. Naopak tmavě zbarvená moč produkovaná v malém množství upozorňuje na to, že něco není v pořádku.

Kdy naše tělo potřebuje nejvíce vody?

Převážnou část tekutin je dobré přijmout do 14 hodin. Tehdy dokáže náš organismus nejefektivněji tekutiny využít. Naše tělo během noci hospodařilo se získanou vodou z předešlého dne a ráno ji má de facto zpracovanou tak, jak potřebuje. Proto je dobré hned z rána doplnit jako první tělu tekutiny, proto se doporučuje vypít sklenice vody hned po probuzení. Naopak pokud budete pitný režim dohánět až na večer, čeká vás v noci časté buzení a běhání na toaletu, tyto odpolední tekutiny už nejsou tak efektivně využity, jako ty, co jste zvládli vypít dopoledne.

Teplota nápojů

Teplota nápojů má velký vliv na to, jak naše tělo s tekutinou naloží. Uvědomte si, že naše tělo má teplotu 37 °C, to je vlastně i taková ideální teplota nápojů. Pokud jsou nápoje horké, náš organismus se zchlazuje, příliš horké nápoje mohou způsobit poškození sliznic. Na druhou stranu, při konzumaci studených nápojů, je naše tělo musí nejprve zahřát a pak je teprve zpracuje. Extrémně studené nápoje přispívají k tvorbě usazenin v ledvinách, a dokonce i kloubech.

Je třeba si hlavně vybrat správné nápoje, které mají správné složení a teplotu. Pokud se budeme chtít v létě zchladit, dejte si raději vlažný čaj, který příjemně osvěží a zároveň ochladí organismus. Studené nápoje a zmrzliny mají již zmíněný opačný efekt.

Pozor na nárazové pití!

Naše tělo na zpracování tekutin potřebuje svůj čas, stejně jako na zpracování potravy. Takže pokud celý den nebudete nic pít a na konci dne to budete chtít dohnat, jenom si můžete uškodit. To samé platí, když najednou do sebe nalijete litr vody. Pít byste měli pravidelně, po malých doušcích a po celý den.

Co pít?

Základem je čistá voda. Pokud pijete vodu z vodovodu, doporučuje se používat ještě konvice s filtrem, či jiné filtrační zařízení. Nezapomínejte, že i běžné minerálky obsahují mnoho anorganických minerálních látek, se kterými si tělo občas neví rady, proto byste je měli kombinovat i s jinými tekutinami. Pitný režim může být opravdu bohatý, vhodné jsou čaje, ovocné i zeleninové šťávy. Tady platí všeho s mírou a nezaměřovat se pouze na jeden zdroj, z každého můžete čerpat něco jiného, ale jak se říká „všeho moc škodí“.

Tekutiny z běžné stravy

Do pitného režimu můžeme zařadit de facto veškeré tekutiny, jako jsou polévky nebo i ovoce a zelenina bohaté na obsah vody. Je velký rozdíl, pokud budeme během dne jíst například tzv. polystyrénové chlebíčky obsahující pouze 0,3 % vody, což se v lidském těle hned projeví. Jakmile se taková suchá potravina dostane do organismu, začne si tělo tahat vodu ze zásob, což není dobré. Pokud takovou suchou stravu začnete hodně zapíjet, dojde k naředění žaludečních šťáv a moc si nepomůžete, tím zase zpomalíte trávicí procesy. Proto je mnohem lepší dát si ke svačince čerstvé ovoce nebo zeleninu s bohatým podílem vody. Nebojte se zásobit například okurkami nebo melounem. Zkrátka nebojte se ničeho, co má málo kalorií a cukrů a je to přímo nabité vodou.

​Zdroj: healthline.com





Celkem 2 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
14:33

HIIT training

HIIT training
14:03

Hardcore cvičení na bříško

Hardcore cvičení na bříško
18:24

Kardio cvičení pro celé tělo

Kardio cvičení pro celé tělo
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat