Prostreno.cz

O trochu více kurkumy pozitivně ovlivňuje zdraví

Koření, které umí vybělit zuby? Voňavá kurkuma! Její schopnosti však sahají mnohem dál. Indický šafrán, jak se jí říká, bývá součástí kari koření, nicméně někteří si s její pomocí léčí různé bolístky. Zase o důvod víc, proč si dopřát kurkumové mléko nebo latte!

Kurkuma je koření, které obsahuje kurkumin - antioxidační a protizánětlivou sloučeninou, jež pozitivně ovlivňuje zdraví. Jakým způsobem? Počítejte i s pocity štěstí a duševní pohodou!

Úleva od artritidy

Kurkumin je polyfenol – druh antioxidantu, který přispívá k protizánětlivým vlastnostem kurkumy. Několik studií v minulosti naznačilo, že kurkumin má schopnost snižovat bolest, ztuhlost a otoky kloubů postižených artritidou. A ideální je užívat ji společně s černým pepřem, aby se kurkumin dostatečně vstřebal.

Skvělá nálada

Kurkumin bojuje proti zánětu v těle. Co to má společného se špatnou náladou? Zánět hraje roli při depresi a úzkosti. Zbavíte-li se ho, dostaví se optimismus a pozitivní naladění mysli.

Kontrola hladiny cukru v krvi

Výzkum publikovaný v časopise Journal of Nutrition & Intermediary Metabolism poukazuje na to, že se žlutá kurkuma, tolik charakteristická pro indické pokrmy, dá považovat za hypoglykemický prostředek, který snižuje a reguluje hladinu glukózy v krvi u lidí s diabetem 2. typu. Díky kontrole hladiny cukru se předchází závažným zdravotním komplikacím spojeným s cukrovkou, jako je neuropatie (poškození nervového systému) a nefropatie (onemocnění ledvin). A to pořád není všechno.

Snížená hladina cholesterolu

Zdá se, že kurkuma snižuje hladinu krevních tuků nazývaných triglyceridy (druh tuku, který se tvoří v krvi, když přijímáte více kalorií, než jich spálíte). Postupem času se triglyceridy mohou nahromadit a zatěžovat organismus společně se špatným cholesterolem. Tahle nechvalně známá dvojka zvyšuje pravděpodobnost mrtvice, infarktu a kardiovaskulárních onemocnění. Výzkumy však naštěstí potvrzují, že lidé, kteří užívají kurkumu a kurkumin, jsou na tom v tomto směru o dost lépe – v porovnání s těmi, kdo se uvedenému koření vyhýbají.

Blokace volných radikálů

Ač je to možná k nevíře, antioxidant kurkumin zkrotí nestabilní molekuly kyslíku známé jako volné radikály. Ty se v průběhu času podílejí na poškození tepen, růstu nádorů a zrychleném stárnutí. A kolik kurkumy je tak akorát? Vědci obvykle doporučují užívat indický šafrán v denní dávce 500–2000 mg, ideálně však ve formě extraktu (výtažku) s vyšší koncentrací kurkuminu, než kolik ho je k mání v přírodní kurkumě. Dostanete se na tohle množství?

Zdroj: www.howtodoit.com, www.verywellhealth.com





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Zapečené rybí filety

(3 hlasů)

Zeleninová polévka

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat