Prostreno.cz

O prospěšnosti spánku rozhoduje jeho délka

Máte ucpaný nos, bolí vás klouby a svaly, kýcháte a trpíte neskutečnou únavou. Běžte si lehnout, zní rady ze všech stran. Spánek léčí. Jenže jak dlouho by měl trvat, aby se tělo skutečně zregenerovalo? Jeho délku nepodceňujte!

Spánek jednoznačně posiluje imunitu. Během něj totiž tělo působí proti stresovým hormonům a infekcím. Ne nadarmo je odpočinek v peřinách prastarou a účinnou radou našich babiček, kterou doporučují i lékaři.

Jak to chodí v gladiátorské aréně?

Studie v časopise Journal of Experimental Medicine ukázala, že klíčová struktura, která pomáhá T-buňkám zachytit se na své cíle (viry, bakterie, patogeny), je aktivnější právě během spánku, což pravděpodobně zvyšuje účinnost těchto buněk. Současně se snižuje množství stresových hormonů, které zvyšují zánět v těle a brání T-buňkám v jejich práci.

Naopak dochází ze zvyšování počtu cytokinů, což je označení pro skupinu menších signálních proteinů, účastnících se v imunitní odpovědi. První pomocí při nemoci je tak vklouznutí do postele. Myslete však na to, že pouhých pár minut nestačí!

Nesnažte se podvádět!

„Pokud nemáte dostatek spánku, produkce cytokinů je narušena. Organismus v noci skutečně potřebuje sedm až devět hodin odpočinku,“ nechal se slyšet Christian Gonzalez, klinický naturopat z Los Angeles s tím, že ten, kdo regeneraci „ležmo“ moc nedá, zvyšuje zánět celého těla a je náchylnější k chronickým onemocněním. „Zánět je totiž hlavní příčinou autoimunitních onemocnění, tedy artritidy, srdečních chorob a cukrovky,“ podotkl odborník pro magazín Shape.

Zlepšení regeneračních schopností těla

Vzhledem k tomu, že spánkové návyky ovlivňují imunitní systém a urychlují hojení, je třeba se na ně více soustředit. Jděte si odpočinout, pokud vám není dobře. Večer vypněte veškerou elektroniku, a to asi tak hodinu před ulehnutím do postele, zatemněte ložnici a podpořte tak produkci spánkového hormonu melatoninu, který je také velice silným antioxidantem, dokonce krotícím kortizol, hormon stresu. Spát choďte ve stejnou dobu.

Máte-li potíže se samotným usínáním, zkuste dýchací trik 4-7-8. Nadýchnete se nosem na 4 vteřiny, zadržte dech na sedm vteřin a pomalu ústy vydechněte na osm vteřin. Tento přesně provedený rituál zpomalí váš srdeční tep, zmírní úzkost a navodí stav klidu. Díky němu „zaberete“ za několik minut.





Celkem 0 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat