Prostreno.cz

Přijděte na kloub nepříjemně nafouklému břichu

I pokud se zdravě stravujete, může se stát a je to úplně normální, že vám jídlo prostě nesedne. Ale co když vás nafouklé břicho trápí častěji… Bolest, křeče a nepříjemný tlak v břiše dokážou pokazit dojem i z toho nejlepšího jídla.

Nafouklé břicho je jedním z nejčastějším problémů s trávením. Je to nepříjemné a ani dnes neznáme všechny mechanismy, kvůli nimž  vzniká. Svou úlohu zde hrají určitě genetické predispozice, složení mikrobiomu v našich střevech, intolerance, alergie či psychika.

Jedním z nejvýznamnějších faktorů je ale složení stravy, které ovlivňuje tvorbu plynů. Pokud vám nafouklé břicho často ovlivňuje život, doufám, že vás tenhle článek obohatí a pomůže vám.

Plyny ve střevech jsou přirozenou součástí trávení. Pokud všechno probíhá v pořádku, odcházejí buď erakturací nebo flatulentací. Jejich přítomnost značí správnou činnost našich střev. Někteří jedinci však mohou pociťovat určitý diskomfort, protože je objem jejich plynů ve střevech nad rámec normy.

Co dělat, když vás nafouklé břicho trápí častěji, než byste chtěli?

PMS

Ano, nafouklé břicho může trápit po čas PMS většinu žen, hrají zde úlohy hormony a fáze menstruačního cyklu, s tím bohužel nic nenaděláme. Pojďme se ale podívat, jak je to tedy s tím jídlem.

FODMAP

Látky sacharidové povahy, které nejsou vstřebatelné v tenkém střevě a přecházejí do tlustého střeva. Tam jsou fermentované a tvoří se plyny – takže pokud člověk nemá trávicí enzymy, které by dokázaly strávit určitý druh sacharidů, nebo tyto sacharidy hůře vstřebává, přecházejí zbytky do tlustého střeva = potrava pro bakterie = ty je zpracují při procesu fermentace. Vedlejšími produkty jsou vodík, oxid uhličitý a jiné plyny, které vedou k nafouknutí. 

Potraviny

Které potraviny to mohou být? Pšenice, česnek, cibule, luštěniny, mléčné výrobky obsahující laktózu, žvýkačky, výrobky slazené xylitolem…Pro detailnější informace si můžete stáhnout jednu z aplikací, které ukazují obsah FODMAPs v určité potravině. (např. Low FODMAP diet )

Vláknina

Vláknina je při zdravém stravování důležitá, ale při její nadměrné konzumaci může způsobovat nafukování.

Mikrobiom

Naše střeva jsou bakteriálně nejhustěji osídlené místo na planetě. Náš mikrobiom tvoří více jak 100 bilionů různých bakterií, virů prvoků a hub. Je to asi 10krát více, než je buněk v těle. Jsou tak důležitá, že je někteří autoři dokonce považují za další orgán.

Složení bakterií ve střevech je jedinečné a důležitou roli hraje věk, prostředí, léky, co jíme, náš celkový životní styl, i dokonce způsob, jakým se narodíme. Ale klíčová je strava, kterou můžeme složení našeho mikrobiomu ovlivnit.

Problém nastává, když máme

1) málo bakterií

2) když se bakterie přemnoží

3) změny poměrů v zastoupení některých druhů

Některé bakterie se podílejí i na tvorbě vitaminu B12 a K2, to je také důvod, proč bychom se měli starat o to, co jíme.

Na první pohled to vše mohou být maličkosti, ale každá může výrazným způsobem přispět k nafouklému břichu. Pokud tedy můžete vyloučit nějaký závažnější problém, zbývá si opravdu už jen posvítit na potraviny, které jíte a zkoušet některé vyřadit.





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Vaječná omeleta s lososem

(33 hlasů)

Míchaná vejce s chřestem

(16 hlasů)

Omeleta s rajčaty

(16 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat