Prostreno.cz

Ideální i příšerné potraviny pro játra

Játra jsou výkonnou čističkou odpadů a toxinů. Buď se o ně staráte, pak svoji práci odvádějí na jedničku, nebo jim házíte klacky pod nohy, vinou čehož trpí celé tělo. Co jim dopřát a čeho se naopak vzdát?

Játra zpracovávají krev (ve skutečnosti veškerá krev opouštějící žaludek a střeva prochází právě játry), uchovávají zdravé živiny a souběžně s tím vylučují odpad.  V současné době mnoho lidí přepadávají stavy, jako je pocit těžkosti a plnosti břicha, nadýmání či tlak pod pravým žebrem.

Ve většině případů se jedná o jaterní steatózu, kterou lékaři označují jako ztučnění nebo ztukovatění jater. Příčinou je obezita, břišní tuk, vysoký příjem rafinovaných sacharidů a konzumace sladkých nápojů. O játra je totiž třeba se starat – s pomocí potravin. Které patří k těm nejlepším?

Avokádový olej

Obecně platí, že zdravá a vyvážená strava, která zahrnuje spoustu barevného ovoce a zeleniny, celozrnné výrobky s vysokým obsahem vlákniny, zdravé tuky a mléčné výrobky bohaté na vápník, je tím pravým. Vědci však velmi doporučují příjem avokádového oleje. Studie z roku 2019 potvrdila, že právě on může pomoci snížit zánět a preventivně zabojovat proti ztučnění jater. Avokádový olej taky patří mezi prvních pět nejbohatších potravin na vitamin E, takže dokonce i posiluje obranyschopnost.

Olivový olej

Olivový olej je prospěšný z toho důvodu, že zlepšuje lipidový profil, tedy množství triglyceridů, hladiny „užitečného“ cholesterolu a v krvi a zároveň snižuje riziko zánětu. Panenská varianta je prospěšná nejen pro játra. Snižuje riziko vzniku cukrovky, udržuje zdravé srdce a bojuje proti neurodegenerativním onemocněním.

Ryby

Recenze z roku 2020 publikovaná v odborném časopise Nutrients poukázala na to, omega-3 mastné kyseliny také mohou pomoci snížit zánět při ztučnění jater. Omega-3 tuky lze začlenit do stravy tím, že několikrát týdně budete podávat tučné ryby, jako je losos nebo tuňák.

Bobulovité ovoce

Borůvka, brusinka, rybíz a další. Výhodou bobulovitého ovoce je, že ho lze konzumovat prakticky při jakékoli dietě a v jakékoli podobě – nejlépe čerstvé, ale i zmrazené, kompotované, sušené a podobně. Jelikož obsahuje antioxidanty, konkrétně polyfenoly, brání ztučnění jater. A co tomuto orgánu naopak neprospívá?

Alkohol se skloňuje ve všech pádech, na černou listinu se dostala i smažená jídla, jako jsou třeba kuřecí prsty a hranolky, které mají vysoký obsah nasycených tuků. Nevhodné je také zpracované maso, tedy salámy, slanina, párky a tak dále. Rizikem je zároveň i soda, neboť obsahuje přidaný cukr.                                                                                                           

Zdroje: Wikipedia.org, eatingwell.com, clevelandclinic.org






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat