Prostreno.cz

Při odvykání kouření se vyhýbejte maloobchodům

Stačí vidět obchod s potravinami a nejednomu kuřákovi se začínají klepat ruce. Důvod je prostý. Všudypřítomné reklamy na tabákové výrobky v nás cíleně zvyšují chuť na cigaretu a nutí k impulzivnímu nakupování.

Kouření je podle Americké onkologické společnosti zodpovědné za přibližně každé páté úmrtí (1). Kromě rakoviny plic výrazně zvyšuje i riziko srdečních onemocnění, mrtvice, cukrovky a chronické obstrukční plicní nemoci (2). Jinými slovy, nic dobrého na něm není. A proto lékaři apelují, abychom s tímto zlozvykem jednou provždy sekli. Ale copak je to tak jednoduché?

Venku není bezpečno

Ať se člověk snaží přestat sebevíc, zdá se, že osud je vždycky proti němu. Silné pokušení se totiž objevuje ve chvíli, kdy vystrčí paty z domu. Každá cesta do obchodu bývá těžkou zkouškou vůle, ve které mnohdy bohužel vítězí marketing. Jen se zamyslete nad tím, co všechno visí tam, kam chodíte pro rohlíky. Rozšířené reklamní plochy na cigarety lákají do vizuální pasti, z níž není úniku.

Co je vidět, po tom toužíš

„U kuřáků i u těch, kteří nedávno přestali kouřit, je vystavení reklamy na tabákové výrobky v maloobchodech trvale spojeno se silnější chutí na cigaretu, nutkáním jít si ji koupit nebo obecně impulzivním nakupováním,“ potvrzuje americká specialistka na léčbu závislostí Tejal Desai (3). Ta se svým odborným týmem sledovala 273 pravidelných kuřáků po dobu dvou týdnů. Použili k tomu chytré telefony, které zaznamenávaly jejich pohyb a expozici tabáku v obchodech. Samotní kuřáci pak do aplikace zadávali, kdy je přepadla chuť a kolik cigaret vykouřili. Závěr potvrdil obavy. Ve dnech, kdy respondenti hlásili vyšší návštěvnost maloobchodních prodejen přiznali i vyšší míru touhy a vykouřili více tabáku.

Faktor, který se nenechá obelstít

Jak vysvětluje Tejal Desai, za vším stojí neurobiologie závislosti. „Někdo, kdo trpí poruchou užívání návykových látek, si už vytvořil zvyk. Když něco vidí, přemýšlí o tom, zatouží po tom, a to je pak přímo spojeno s užíváním,“ vysvětluje. A podle ní nejde o náhodu, neboť tabákové společnosti tuto zažitou reakci cíleně a záměrně využívají.

Zdroje: (1) https://www.cancer.org/cancer/risk-prevention/tobacco/health-risks-of-smoking-tobacco.html, (2) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9541675/, (3) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8259384/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Prostreno.cz
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat
Zavřít

Uvařeno. Gratulujeme!

Pro vložení obsahu je potřeba