Prostreno.cz

Řeřicha

Nutriční informace na 100 gramů:

bílkoviny2g
sacharidy0g
tuky1g

Řeřicha setá (Lepidium sativum) má dlouhou historii, která sahá až do starověkého Řecka. V některých zemích je tato bylinka velmi přehlížená. Jedná se o trvalku bohatou na živiny, která roste přirozeně kolem pomalu se pohybujících zdrojů vody. Řeřicha je po staletí známá jako mimořádně výživná bylina pro stravování i léčení. Řeřicha je zdrojem luteinu a beta-karotenu, dvou důležitých složek při prevenci poškození UV zářením a udržování zdraví pokožky, což je klíčové pro režim proti stárnutí.  Pomáhá také při léčbě ekzému, akné a obecně problematické pokožky. Řeřicha je bohatá na antioxidanty, což je klíčová složka v prevenci rakoviny. Antioxidanty zabraňují poškození buněk tím, že brání nebezpečným volným radikálům v běhu a způsobují rakovinové poškození. Tyto aktivní antioxidanty v řeřiše zahrnují vitamíny C, A, E a několik vitamínů B. Antioxidační vlastnosti řeřichy zvláště pomáhají při prevenci poškození buněk způsobené kouřením, a tím potenciálně pomáhají snižovat riziko rakoviny u plic a krku. Podle výzkumu bylo zjištěno, že řeřicha obsahuje více než 15 základních vitamínů a minerálů obsažených v této jedné bylině - více železa než špenátu, více vápníku než mléka a více vitamínu C než pomeranče. Řeřicha může posloužit také jako dekorace a to především v období Velikonoc. K tomuto svátku patří kromě malování vajíček, také velikonoční výzdoba. Při té se nesmí zapomenout na tzv. osení, což je většinou obilí, ale alternativou může být právě řeřicha.

Řeřicha součást jídla

Tato drobná bylinka je naprostá vitamínová a minerální bomba. Je neuvěřitelným zdrojem zdraví. Obsahuje vitamíny, C,A, B1, B3, B6, E, K a také beta-karoten. Bohatá je také na minerály jako jsou draslík, sodík, vápník, fosfor, železo i jód.  Řeřicha se pěstuje v mnoha domácnostech v podobě malých semenáčků. Na jaře kvete drobnými bílými drobnými květy. Pěstuje se především pro listy, které mají ostrou pikantní chuť. Řeřichu považujeme za salátovou bylinku. Výborně se také hodí k vajíčkám a do pomazánek a na čerstvý chleba pomazaným máslem. Pokud jste milovníky bramborových salátů, vyzkoušejte přidat i řeřichu. V dnešní době jsou velmi populární také pesta různého druhu. I z řeřichy lze vykouzlit velmi chutné pesto.  Čerstvě sklizené listy, stonky řeřichy a konzumované syrové jsou nejvíce zdraví prospěšné.

Pěstování řeřichy v bytě po celý rok

Pokud se rozhodnete, že budete chtít pěstovat po celý rok nějakou bylinku v bytě, řeřicha je ta pravá volba. Řeřicha je bylinka, kterou lze pěstovat kdykoliv během roku a kdekoliv na zahrádce nebo v bytě.  Pro pěstování postačí plastový tác nebo i kelímek, který vyložíte namočenou vatou nebo trochou zeminy. Semena řeřichy nejprve zalejte dostatkem vody, až semena vodu nasají, pak je hustě nasázejte na tácek s vatou nebo zeminou. Semena musí být dostatečně namočená ve vodě, aby rychle vyklíčily. Čím později budeme listy sklízet, tím bude jejich chuť pálivější. Řeřicha vyklíčí velmi rychle, sklízet můžete téměř do týdne. Sklízí se lístky s části stonků. Pro optimální svěžest lze řeřichu ponořit do vody a skladovat v chladničce po dobu dvou až tří dnů od data sklizně.

Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů
Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat