Prostreno.cz

Přeslazené sušené ovoce při dietě vyřaďte

Vysušená dobrota v šustivém pytlíku? Ano, platí sice za lákavé občerstvení, nicméně byste to s její spotřebou neměli moc přehánět. Obsažený cukr v sušeném ovoci je totiž spojován s mnoha zdravotními nepříjemnostmi. Jakými?

Smlsnete si občas na švestkách, meruňkách, datlích nebo rozinkách? Možná byste měli vědět, že sušené ovoce začíná být pořádným jablkem sváru – tedy alespoň mezi odborníky. Jedni tvrdí, že přírodní plody zbavené převážné většiny vody jsou nesmírně zdravé, neboť poskytují mnoho důležitých vitaminů a minerálů. Druzí opanují s tím, že „svraštělé“ kousky obsahují nadměrné množství cukrů, ze kterých plynou vážná rizika. Jak je to tedy doopravdy?

Jíst, či nejíst? Toť otázka

Jste teď trochu v rozpacích? Zachovejte klid, možná, že tak zle opravdu nebude. Pravdou je, že jediný dehydratovaný „vzorek“ sušené mňamky v sobě ukrývá přibližně stejné množství živin jako čerstvé ovoce, jen v mnohem menším balení. Proto se dá říct, že laskomina v pytlíku je oproti svěžím plodům daleko výživnější. Jedna porce sušené sladkosti vám může poskytnout doporučené množství mnoha vitaminů a minerálních látek. To je nepochybně velké plus, které se, ať se to někomu líbí, nebo ne, musí vzít v potaz. Navíc mají konkrétní druhy i své zdravotní výhody. Ani nad tím nelze jen tak mávnout rukou…

Léčebné účinky na jazyku

Pokud jde třeba o takové rozinky, ty prý mají schopnost regulovat vysoký krevní tlak a snižují pravděpodobnost diabetu, jelikož „kontrolují“ hladinu cukru v krvi. Vykazují vysoký obsah vitaminu C, posilují imunitu a cévy, také zpomalují stárnutí buněk. Podobně jako brusinky podporují močení.

Sušené švestky jsou zase známé pro své projímavé účinky, jež jsou dány vysokým obsahem vlákniny a alkoholického cukru s názvem sorbitol. V jejich popisu práce je rovněž prevence srdečních chorob a boj proti osteoporóze. Datle platí za jeden nejbohatší zdroj antioxidantů, takže pomáhají zabraňovat mnoha vážným nemocem. Zní to hezky, že… Tak kde je tedy problém?

Cukr je zlo, před kterým je třeba mít se na pozoru

Ovoce zbavené tekutin v sobě opravdu schovává nemalé množství přírodních cukrů, včetně glukózy a fruktózy, tudíž je poměrně kalorické. Nadměrná konzumace zmíněné fruktózy je spojována se zvýšeným rizikem nadváhy, diabetu 2. typu a kardiovaskulárních chorob. Takže co říci na závěr? Sušené ovoce ano, ale s mírou. Také byste se měli vyhnout tomu kandovanému, neboť je při výrobě namáčeno v cukerném roztoku, což jsou kalorie i rizika navíc.

Zdroj: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7554183/





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Dušené houby na toastu

(21 hlasů)

Snídaně z lásky

(35 hlasů)

Snídaně s malinami

(18 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat