Prostreno.cz

Ženám jde bohužel hubnutí hůř než mužům

Fakt, že to jako ženy máme v mnoha ohledech těžší necháme dnes stranou, a dokonce se nebudeme bavit ani o menstruačním cyklu, byť si uvědomuji, že i menstruační cyklus a ženské hormony se podílejí na psychických a fyzických změnách.

Jaké jsou tedy  hlavní důvody proč jde ženám hubnutí hůř než mužům?

Metabolické rozdíly

Ženy mají většinou línější metabolismus, než muži a je zde hned několik faktorů, které souvisejí s tělesnou hmotností a přirozeně vyšším podílem tělesného tuku. Proč mají ženy pomalejší metabolismus?

Nižší bazální metabolismus (RMR = Resting Metabolic Rate, často nazýváno BMR = Basal Metabolic Rate)

Nižší tepelný (termický) efekt potravy (TEF = Thermic Effect of Food)

Nižší počet kalorií spálený během fyzické aktivity (TEA = Thermic Effect of Activity)

Nižší počet kalorií spálených při běžných denních činnostech (NEAT = Non-Exercise Activity Thermogenesis)

Ženy mají tedy podstatně nižší celkový denní výdej už jen proto, že jsou ženy. Všechny tyto zmíněné atributy spolu úzce souvisejí, prakticky se jedná o jednotlivé komponenty metabolismu. 

RMR / BMR

Jsou to kalorie, které tělo využije jako energii na zajištění základních tělesných funkcí v klidu, energii, kterou tělo spálí i aniž byste se hýbali, mrkali nebo lezli do ledničky. 

TEF 

Reprezentuje energii, kterou tělo spotřebuje na absorpci a metabolismus snědeného jídla. Různé makroživiny mají různé TEF.

TEA 

Jsou kalorie, které naše tělo spálí během fyzické aktivity. Tedy např. při silovém tréninku, při běhu, při tenisové hře atd...

NEAT

Je to vlastně veškerý kalorický výdej nad rámec bazálního metabolismu, ale nejsou to kalorie spálené během tréninku. Může to být například cesta z práce domů, procházka se psem, chůze do schodů, energie vydaná na chůzi od gauče do ložnice.
Tato proměnná se velmi liší, v závislosti na typu povolání a aktivitě člověka, a hlavně na povolání, rozdíl mezi sedavým a manuálním povoláním je enormní.

Odlišný metabolismus živin během a po tréninku

Žena během a po tréninku všeobecně spálí méně energie než muž. K tomu musíme navíc připočíst fakta, že žena je všeobecně menší, má méně svalové hmoty, tedy té metabolicky aktivnější, má nižší bazální metabolismus, což má za následek nižší výdej energie i během tréninku.  Proto během hypotetického hodinového aerobního tréninku, kdy jsou oba stejně trénované subjekty podřízeny stejným podmínkám, 80kilogramový muž spálí více kalorií než 60kilogramová žena. Žena se tedy musí jako vždy více snažit – buďto přidat na intenzitě, anebo na celkovém času tréninku.

Co si z toho vzít?

Na hubnutí jděte pomalu a strategicky a vyhněte se rapidním či a přehnaným změnám. 

Celý proces diety si dopředu naplánujte. Týdenní kalorický příjem, množství kardia, množství dní pro regeneraci.

Sledujte progres – a to hlavně pomocí měření tělesných měr. A foťte se, váha vám toho moc neřekne, protože nerozpozná podíl tuku a svalů.

Hlavně se  z toho nezblázněte!

Veškeré názory a tvrzení jsou dílem autora článku.

Zdroje: healthyeatinghub.com.au, eatthis.com





Celkem 1 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat