Prostreno.cz

Proklínaná a zároveň milovaná vejce

Vejce patří mezi nejčastěji konzumované potraviny na světě. Jejich odhadovaná denní spotřeba se pohybuje okolo 1,4 miliardy! Vejce jsou zkrátka velmi oblíbená, o tom není sporu, ať už jako samostatná potravina (smaženice, vejce natvrdo, vajíčková pomazánka), tak jako přísada do pečení, případně jako součást sportovní výživy a suplementů.

Zároveň se však také jedná o jednu z nejvíce rozporuplných potravin, co se týče názoru na jejich zdravotní přínos. Ano, vejce společnost spojují i rozdělují. Jedna strana tvrdí, že jsou vejce zdraví prospěšná, a že jejich pravidelná konzumace přináší celou řadu benefitů pro lidský organismus. Druhá strana oproti tomu vejcím přisuzuje negativní vliv na naše tělo, a doporučuje konzumaci vajec omezit na minimum, či se jim zcela vyhnout, a to zejména kvůli poměrně vysokému obsahu cholesterolu. Ovšem aby toho nebylo málo, celá řada výzkumů naopak zase prokázala, že vajíčka obsahují zhruba o polovinu méně cholesterolu, než se původně předpokládalo. Takže, jak to tedy je?

Žloutek, nebo bílek?

Vaječná bílkovina je vedle mléčných zdrojů bílkovin (syrovátkový protein, kasein) nejlepším přírodním zdrojem proteinů. To je zkrátka fakt. Ovšem v souvislosti s tímto hodnotným zdrojem bílkovin se rovněž mnohdy rozpoutá debata, zda je vhodné konzumovat vejce celá, nebo ve své stravě „tolerovat“ pouze vaječné bílky, které neobsahují žádný tuk.

„Vždyť sportovci a fitnessky jí taky pouze bílky, žloutky vyhazují,“ pomyslíte si možná. Ano u tohoto bodu je potřeba si uvědomit jednu zásadní věc, o které běžný člověk, který se sportu či fitness nevěnuje profesionálně, nemá příliš povědomí. Většina videí známých sportovců je natáčena v období přípravy na výkonnostní či kulturistické soutěže, kde je sportovec často v pololetní nebo delší dietě. Vyhazování žloutků je tedy jednou z posledních úprav jídelníčku. V tomto závěrečném období přípravy dochází rovněž k vyřazování mléčných výrobků, umělých sladidel, pečiva, a dalších druhů  surovin, které u daného sportovce vyvolávají jakýkoliv druh zánětů, alergií či trávicích potíží.

Žloutku se nezbavujte

Pokud jste tedy nabyli dojmu, že za štíhlou figurou stojí právě vyhazování žloutků, a při jejich vyhazování cítíte takřka úlevu, že jste se „zbavili těch hrozných tuků a nebudete přibírat“, jste na omylu. Žloutek totiž obsahuje nejen všechny výživné látky, které v bílku nenajdete, ale také polovinu obsahu bílkovin z celého vajíčka! Takže pokud jste dosud vyhazovali žloutky, vyhazovali jste vysoce hodnotný zdroj bílkovin.

Přestože žloutek obsahuje jistou dávku nasycených tuků, největší obsah tuků tvoří právě mono-nenasycené tuky, což jsou tuky, které můžeme najít v panenském olivovém oleji a ve většině ořechů. U tohoto tuku existuje jen velmi malá pravděpodobnost, že se u člověka, který sportuje alespoň na rekreační úrovni, v těle uloží do podoby tuku.

Jak je to s tím cholesterolem?

Další z potencionálních výhod užívání celých vajec je příjem cholesterolu právě z vaječných žloutků. Moment… Že je předchozí věta trochu na hlavu? Ne, není. Tolik démonizovaný cholesterol je pro tělo nebezpečný pouze tehdy, pokud je ho v těle příliš, což ostatně platí o všem. Nic se nemá přehánět, a všeho s mírou. Ne nadarmo se tato úsloví používají. Tedy ano, i u cholesterolu platí zásada, že všeho moc škodí. Ovšem to platí jak u jeho nadbytečné konzumace, tak i u jeho naprostého nedostatku. 

A nezapomeňte, že právě z cholesterolu se tvoří jeden z nejanaboličtějších hormonů v těle – testosteron! Vaječný žloutek navíc obsahuje fosfolipid (lecitin), který naopak přispívá ke snížení cholesterolu v krvi, což znamená, že je vejce v tomto směru zcela vyváženou potravinou.

Jak často vejce konzumovat?

Pokud rekreačně sportujete, jíte vyváženou stravu a máte pravidelnou pohybovou aktivitu 3–5 krát týdně, klidně si dopřejte celá vejce, ideálně na snídani pro úspěšný start dne. Dostanete tak do těla dostatek bílkovin a vzácných tuků, které vám dodají energii na dlouhou dobu. Pokud nesportujete a nemáte nijak speciálně upravenou stravu, konzumujte celá vejce v omezeném množství. Např. 1 celé vejce denně, případně jedna smaženice (3–6 vajec) jednou týdně. Pokud již máte speciálně upravenou stravu z důvodu zhoršeného zdravotního stavu, je konzumace celých vajec potřeba konzultovat se svým lékařem či jiným odborníkem, který se specializuje na výživu související s vaším konkrétním zdravotním stavem.

Zdroje: namaximum.cz, vyziva-pro-fitness.cz






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Snídaně s malinami

(20 hlasů)

Vanilkové vafle

(40 hlasů)

Vaječná omeleta s lososem

(35 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat