Prostreno.cz

Rozdíl mezi pocitem hladu a žízně

Je poměrně běžné, že si lidé pletou žízeň s hladem. V některých případech to sice nevadí, ale pokud se snažíte zhubnout, je důležité rozdíl mezi jedním a druhým poznat. Když to dokážete, snížíte denní příjem kalorií.

Odhaduje se, že člověk bez jídla vydrží okolo 50–60 dní a bez vody tři, čtyři dny, maximálně týden. To si teď ani nedokážete představit. Dodržujete pravidelné rozestupy mezi jídly a hlídáte si pitný režim – ve snaze sundat nějaká ta kila navíc. I tak se ale stává, že vás sem tam přepadne hlad nebo žízeň. Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

Známky hladu

Za interpretaci signálů hladu a žízně je zodpovědná stejná část vašeho mozku, proto ten chaos v identifikaci. V první řadě platí, že byste měli jíst každé tři až čtyři hodiny. Když to nevyjde a interval se prodlouží, možná skutečně máte hlad. Ten se projevuje jako pocit slabosti a podrážděnosti, doprovázený kručením v žaludku. A teď to nejdůležitější. Skutečný hlad přichází postupně, ne náhle.

Známky žízně

V době, kdy cítíte žízeň, se již dá hovořit o mírné dehydrataci. K některým příznakům, které můžete zaznamenat, patří suché oči a ústa, bolest hlavy, nevolnost, závratě, suchá pokožka, nebo do konce i zácpa. Moč je tmavě žlutá. Vodu pijte průběžně po celý den, a to i když žízeň necítíte.

Tak co je to?

Kdykoli si myslíte, že můžete mít hlad, zkuste vypít sklenici vody a počkejte 15 minut. Jakmile se tělo zklidní a uspokojí, překonali jste žízeň. Pokud stále cítíte, že vám kručí v žaludku, pravděpodobně máte hlad. Dejte si něco dobrého a opět chvíli počkejte. Stále vás honí mlsná, jste roztěkaní a podráždění? Pak může jít o pouhou chuť nebo emocionální hlad. Emocionální jedení slouží ke zmírnění stresu či jako systém odměn. Jelikož emocionální hlad může být mocný, je snadné zaměnit ho za ten fyzický. Jisté vodítko by tu ale bylo.

Když máte fyzický hlad, sníte téměř vše, včetně zdravých věcí, kupříkladu zeleniny. Jakmile jsou ve hře emoce, toužíte spíš po sladkých svačinkách, máte pocit, že potřebujete tvarohový koláč nebo pizzu a nic jiného vám v danou chvíli nepomůže. Odpoutejte pozornost a najděte si něco na práci. Zanedlouho tenhle nepříjemný stav odezní.

Zdroje: livestrong.com, helpguide.org





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Nudle Hoisin

(3 hlasů)

Květákové placičky

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat