Prostreno.cz

Vedlejší účinky spiruliny

Spirulina je modrozelená sinice, která roste ve sladké i slané vodě a je součástí zdravé výživy již od starověku. Může vám ublížit?

Arthrospira platensis, jinak zvaná spirulina, je nabitá různými živinami a antioxidanty, které mohou prospívat tělu a mozku. Její hlavní aktivní složka se nazývá fykocyanin. Tato antioxidační látka dodává spirulině její jedinečnou modrozelenou barvu, nicméně je tu jedna, a to mnohem důležitější, věc. Fykocyanin může bojovat s volnými radikály a vykazuje působivé antioxidační a protizánětlivé účinky (1). A to není všechno.

Oblíbenec s podmínkami

Vysoký krevní tlak je hlavní příčinou mnoha závažných onemocnění, včetně srdečních infarktů, mrtvice a chronického onemocnění ledvin. Denní dávka 4,5 gramu spiruliny však krevní tlak snižuje, což je podpořené vědou (2). Již s ohledem na tyto dvě skutečnosti je tedy snadné pochopit, proč uvedená superpotravina upoutala pozornost odborníků na výživu i široké veřejnosti.

Spirulina se dá koupit jako tableta nebo prášek. Jedna zarovnaná čajová lžička (3,3 gramu) prášku obsahuje 2 gramy vysoce kvalitního proteinu, všech devět esenciálních aminokyselin, vitaminy skupiny B, vitamin C, draslík, měď, hořčík a železo. Tohle všechno dělá z tak malého množství spiruliny výživný doplněk stravy a jednu z nejlepších věcí, které můžete jíst. Ovšem pozor na rizika.

Vedlejší účinky

Celkově byste se měli snažit sníst 4–5 gramů spiruliny denně (většina studií zkoumá zdravotní přínosy založené na dávce 1–10 gramů denně). V případě těhotenství nebo kojení se modrozelené sinici úplně vyhněte. (Existuje riziko, že se spirulina může vinou špatné manipulace kontaminovat a způsobit vážné vedlejší účinky.)

Při vysokém množství nebo užívání spiruliny z nedůvěryhodného zdroje pak hrozí nezkrotná žízeň, žaludeční potíže, zvýšená tělesná teplota, svalová slabost, poškození jater nebo bušení srdce. Při konzumaci spiruliny se také může ojediněle objevit alergická reakce. V případě pochybností nebo nežádoucích projevů je třeba poradit se se svým lékařem.

Nehubnete, zhubněte!

Pokud patříte k těm, kdo spirulinu bez potíží zvládají, vylepšete s její pomocí nejen svůj krevní tlak, ale i figuru. Data publikovaná v akademickém žurnále Marine Drugs ukázala, že denní příjem modrozeleného prášku, tedy společně se systematickým fyzickým cvičením, vede k většímu úbytku na váze (3). A opět stačí pouhých 4,5 gramu! Vysoký obsah bílkovin ve spirulině zvyšuje termogenezi v těle, což podporuje větší potřebu lipidů (tuků), které se spalují jako energie. A co víc, bílkoviny pomáhají udržet hlad na uzdě.

Zdroje: (1) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19299804/, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23754631, (3) www.mdpi.com/1660-3397/16/10/364/





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Frittata s rajčaty

(12 hlasů)

Vláčný mazanec

(27 hlasů)

Toast s gorgonzolou

(30 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat