Prostreno.cz

Proč je dobré zařadit do jídelníčku quinou

Pokud se alespoň trochu zajímáte o zdravou výživu, jistě už jste se setkali s quinoou. Pyšní se titulem jednoho z nejzdravějších jídel na světě. Jak je to možné a proč je quinoa tak výjimečná?

Na poli superpotravin se čas od času objevují nové a nové druhy jídel. Často jsou to však potraviny známé tisíce let, jen upadly v zapomnění. Stejně na tom byla i quinoa, což v jazyce starých Inků znamená „matka zrna“. Bohužel, s kolonizací evropských národů přišel před tisíci lety její úpadek a quinoa byla nahrazena běžně známými obilovinami. Nyní se vrací zpět a díky svým skvělým nutričním hodnotám a pozitivnímu vlivu na lidské zdraví si získává stále více příznivců.

Quinoa, někdy také merlík chilský, je obilovina, jejíž příprava je velmi snadná. I proto je v kuchyni velice oblíbená. Tvoří základ vegetariánských pokrmů a patří ke skvělým doplňkům salátů. Příprava je přitom velmi jednoduchá. Zrnka propláchněte, vsypte do vroucí vody, vařte dle návodu cca 10 minut a sceďte. Věřte, že si pochutnáte a zároveň uděláte mnoho pro svoje zdraví.

Přítomnost kompletních bílkovin

Quinoa je bezlepkový celozrnný produkt bez cholesterolu. Tato superpotravina má velmi vysoký obsah bílkovin a obsahuje všechny nezbytné aminokyseliny. Vzhledem k tomu, že quinoa poskytuje tyto kompletní bílkoviny, je ideální potravinou pro vegany, vegetariány a pro všechny, kteří se snaží vyhnout živočišným bílkovinám.

Vysoký obsah hořčíku

Hořčík je velmi důležitým minerálem, který dokáže uvolňovat cévy a podporuje regulaci hladiny cukru v krvi. Quinoa obsahuje i mangan, ten je životně důležitý pro tvorbu energie a ochranu červených krvinek.

Zdroj železa

Pokud se vyhýbáte konzumaci červeného masa nebo živočišných produktů, je quinoa výborným zdrojem železa. Železo je v těle velmi důležité, jelikož pomáhá udržovat červené krvinky v kondici. Také umožňuje přenos kyslíku mezi buňkami, svaly a orgány.

Nízký glykemický index

Další velmi dobrá vlastnost této potraviny? Nízký glykemický index, což znamená, že quinoa nezvyšuje hladinu cukru v krvi.

Dostatek vlákniny

Ve skutečnosti se tato obilovina pyšní velmi vysokým obsahem vlákniny. V každých 100 gramech je v průměru 10 až 16 gramů rozpustné vlákniny, jež snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá v boji s nadbytečnými kily. Pokud si přidáte quinou do svého oblíbeného salátu, už po něm nebudete mít hlad, jelikož vás krásně a na delší dobu zasytí.

Žádný lepek

Stále více lidí se snaží omezit lepek ve své stravě. Quinou si můžete dopřát s klidným svědomím, jelikož je bezlepková.

Antioxidanty

Quinoa má nejvyšší obsah antioxidantů ze všech obilovin! Tak na co ještě čekáte, zkusíte třeba salát?





Vložit můj recept

Reklama

Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat