Prostreno.cz

Zvládnutí abstinenčních příznaků po vysazení cukru

Pupínky v obličeji, nadýmání nebo obezita. Za to všechno může bílý cukr. Už ho máte dost? Pak projděte očistným procesem detoxikace a začněte nový život!

Cukr se přirozeně vyskytuje ve všech potravinách, které obsahují sacharidy, jako je ovoce a zelenina, obiloviny a mléčné výrobky. Protože tělo tyto potraviny tráví pomalu, cukr v nich nabízí stálý přísun energie do buněk. To je v pořádku, tedy aspoň pokud do své stravy navíc nepřidáváte ještě cukr bílý, rafinovaný, který nemá tu nejlepší pověst.

Když je ho mnoho, představuje jednu z největších hrozeb pro kardiovaskulární onemocnění. V zásadě platí, že čím vyšší je příjem přidaného cukru, tím vyšší je i riziko srdečních onemocnění. Možná proto se ho pokusíte vysadit. Jaké abstinenční příznaky lze očekávat?

Úlevu při odvykání nečekejte

Nutriční specialisté apelují, že opravdu jen výjimečně člověk, který je na cukr zvyklý, po jeho vynechání z jídelníčku netrpí nějakou nežádoucí reakcí. Když uvážíte, jak mocnou složkou cukr je, není to překvapení. V některých ohledech bílé zlo v těle působí jako droga, takže se při omezení podepisuje pod nepříjemné vedlejší účinky. Obvykle dochází k podrážděnosti, únavě a bolestem hlavy. Souběžně s tím se pochopitelně dostavuje i silná, nezvladatelná chuť na sladké. Pomůže, když množství přijatého cukru budete snižovat ze dne na den a postupně?

Když už rozhodnutí, tak radikální

Představte si cukr jako heroin nebo tvrdý alkohol. Říct skutečnému závislákovi, aby vědomě dávky drogy redukoval, nebo aby nepil víc jak jednoho panáka, je jako postavit se doprostřed obchodního domu s dárkovou poukázkou na 100 tisíc korun a příkazem, že si nesmíte nic koupit. Když už se rozhodnete s cukrem skoncovat, tak naráz.

To nejhorší období ze všech

Nejdřív se doporučuje vyloučit cukr ze stravy na celé tři dny. A ano, počítá se i ten z ovoce, takže zapomeňte na liči, fíky, mango, hroznové víno nebo třeba kompotované třešně. Není třeba si něco nalhávat, uvedených 72 hodin představuje zatěžkávací zkoušku plnou nástrah. Je ale nutná, neboť díky ní se zbavíte svých starých návyků a vytvoříte si jiné, lepší.

Jídlo, které zmírňuje nežádoucí účinky

Jakmile se sníží vaše obvyklé zásoby cukru, tělo se postaví na zadní a vyhlásí stávku. Počítejte s nízkou hladinou energie a špatnou náladou. Abyste si aspoň částečně ulevili, soustřeďte se na potraviny s vyšším obsahem zdravých tuků, kupříkladu ořechy. Zároveň pijte hodně vody, která zmírní bolesti hlavy.

K obědu a k večeři si dopřávejte bílkoviny (třeba krůtí nebo kuřecí maso) se spoustou zeleniny. Používejte bylinky a koření, do jídel přidávejte česnek, cibuli a limetkovou šťávu. Zbavíte se tak pocitu, že jsou vaše pokrmy nevýrazné.

A teď už je to napořád?

Po třech dnech je v pořádku začít zařazovat malé množství potravin, které obsahují přírodní cukr (jako je organický med a javorový sirup). Následně je možné sníst dvě porce ovoce denně (třeba jedno jablko a jeden banán). V případě, že budete postupovat takto pomalu, zmírníte abstinenční příznaky a zároveň se nevrátíte zpět na začátek procesu. A teď to přijde. Výživoví poradci dodávají, že sladký prohřešek jednou týdně je po absolvování cukrové detoxikace možný.

Zdroje: health.harvard.edu, cookinglight.com, health.com, wikipedia.org






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Nudle Hoisin

(3 hlasů)

Květákové placičky

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat