Prostreno.cz

Trénovaná paměť s pomocí obilovin

Zapomnětlivost, rakovina, cukrovka nebo srdeční choroba. Tohle si v životě nepřeje asi vůbec nikdo. A právě proto se teď tolik doporučují obiloviny, které proti těmto nepříznivým stavům bojují.

Význam vyváženého a rozmanitého jídelníčku asi nelze dostatečně zdůraznit. Spojován bývá třeba s podporou hubnutí, regulací škodlivého cholesterolu, zesílenou imunitou i kvalitní pokožkou. Jaké jsou základní stavební kameny téhle léčivé stravy? Kromě ovoce a zeleniny by v ní neměly chybět ani obiloviny. A to hlavně v případě, že v budoucnu nechcete přijít o svoji paměť.

Když jídlo opravdu prospívá

Obilovin je celá řada. Obchody nabízejí běžné druhy, jako je třeba kukuřice, rýže a pohanka. V některých jsou k mání í speciálnější a exotičtější druhy, kupříkladu jáhly, quinoa, amarant, kuskus, bulgur či polenta. Ano, kdo chce, ten si v pestrém sortimentu zaručeně vybere. Jak jste na tom s touto potravinovou skupinou vy? Nová studie australské vysoké školy (University of Technology Sydney) prokázala, že pravidelná konzumace obilovin podstatně snižuje pravděpodobnost zapomnětlivosti, čímž představuje i ochranu před demencí. Vážně je to takhle jednoduché? Vypadá to, že ano!

Nechte si poradit

„Náš výzkum je velice významný. Jeho poznatky jednoznačně ukazují, že pokud lidé, a to včetně starších generací, nejí dostatek obilovin, bývají vystaveni vysokému riziku nejen paměťových ztrát, ale i srdečních onemocnění. Je třeba tomu přizpůsobit dietní směrnice,“ myslí si australská vědecká výzkumnice, lékařka a hlavní autorka studie Luna Xu. Obiloviny však nesvědčí jen mozku a kardiovaskulárnímu systému. Mají i další výhody, které vás možná namotivují k jejich častějšímu nákupu.

Ploché břicho? To prostě chcete!

Z četných studií vyplývá, že příznivci uvedených potravin mívají nižší index tělesné hmotnosti, a dokonce i menší množství břišního tuku. Obiloviny tedy mohou krásně zapadnout do dietního plánu. Zároveň představují prevenci diabetu, přičemž díky obsahu vlákniny značně podporují trávení i peristaltiku střev. Nelze opomenout ani to, že tlumí záněty, působí proti rakovině a navíc se dávají do souvislosti i s dlouhověkostí. Na jaký recept to dnes vidíte?

Zdroje: www.researchgate.net/publication/339211642_Eating_and_healthy_ageing_a_longitudinal_study_on_the_association_between_food_consumption_memory_loss_and_its_comorbidities, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18005489/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24158434/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20565994/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24478050/, www.aicr.org/cancer-prevention/food-facts/whole-grains/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25559238/





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Zapečená celozrnná houska

(17 hlasů)

Frittata s rajčaty

(12 hlasů)

Houby se sazeným vejcem

(22 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat