Prostreno.cz

Důležité živiny načerpáte jedině z ryb

Ryby patří mezi nejzdravější potraviny na světě. Jsou plné důležitých živin, jako jsou bílkoviny a vitamin D. Zároveň jsou také skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou pro tělo a mozek nesmírně důležité. Jaké má tedy konzumace ryb benefity a proč bychom je měli pravidelně konzumovat?

Obsah důležitých živin

Ryby jsou doslova plné živin, které většině osob chybí a musí je pravidelně doplňovat. Například obsahují kvalitní bílkoviny, jod a další vitaminy a minerály. Za nejzdravější jsou někdy považovány tučnější druhy ryb. Je to proto, že tučné ryby, včetně lososa, pstruha, sardinek, tuňáka a makrely, mají vyšší obsah živin. (1)

Mezi důležité vitamíny patří i vitamin D, který je rozpustný v tucích. Nicméně spoustě lidem tento vitamín chybí a musí ho synteticky doplňovat. Zvláště tučné ryby se mohou pochlubit velkým množstvím omega-3 mastných kyselin, které jsou klíčové pro optimální funkci těla a mozku a silně souvisejí se sníženým rizikem mnoha onemocnění. Pro splnění dostatečného příjmu omega-3 se doporučuje jíst tučné ryby alespoň jednou až dvakrát týdně. (2)

Snižování rizika různých onemocnění

Infarkt a mrtvice jsou dvě nejčastější příčiny předčasných úmrtí na světě. Jako prevence těchto vážných onemocnění může sloužit pravidelná konzumace ryb. Ty jsou považovány za jednu z nejzdravějších potravin pro lidské srdce. Dokonce mohou mít lidé, kteří konzumují ryby nižší riziko infarktu, mrtvice a úmrtí na srdeční onemocnění. (3)

Pravidelná konzumace ryb funguje také jako prevence proti autoimunitním onemocněním, jako je diabetes 1. typu. Mohou za to omega-3 mastné kyseliny a vitamin D obsažené v rybách a rybím tuku. Dokonce může být i spojitost mezi konzumací ryb a snižováním rizika revmatoidní artritidy a roztroušené sklerózy, ale tyto skutečnosti nejsou zatím dostatečně prokázány. (4)

Zařazení ryb do jídelníčku

Ryby jsou velmi chutné a snadno se připravují, proto by mělo být pro většinu lidí poměrně snadné zařadit ji do svého jídelníčku. Konzumace ryb jednou až dvakrát týdně je považována za dostatečnou. Pokud je to možné, vybírejte si raději volně žijící ryby než ryby chované na farmách. Divoké ryby mají obvykle více omega-3 a je méně pravděpodobné, že budou kontaminovány škodlivými látkami. (5)

Třeba takového lososa lze připravit pečeného, smaženého nebo vařeného. Dobře se kombinuje s různými druhy zeleniny a obilovin. Skvěle chutná také s různými omáčkami, špenátem, grilovanou zeleninou nebo rýží. (6)

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955125/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955125/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6724406/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6937850/, (5) Názor autora, (6) Názor autora





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Valentýnské tousty

(20 hlasů)

Vejce benedikt

(2 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat