Prostreno.cz

Zdravé potraviny se zdravým obsahem zdravých tuků

Ať už si o tuku myslíte cokoli, bývá i zdravý. Dokonce natolik, že příznivě ovlivňuje dlouhověkost i činnost srdce. A přesně tento elixír načerpáte z avokáda, olivového oleje a lněných semínek.

Pokud se byť jen trochu zajímáte o zdravý životní styl, jistě vám neuniklo, že mýtus o tuku jakožto úhlavním nepříteli všeho a všech, je dávno vyvrácen. Už se ho tedy nemusíme bát, ba naopak. Pojďme mu spíše naproti!

I dlouhověkost ráda tuk

„Jde-li o tuky, pravdou zůstává, že některé hrají zásadní roli v dlouhověkosti a celkové vitalitě, protože poskytují celé široké spektrum ochranných, hojivých a regeneračních výhod,“ upozorňuje americká výživová poradkyně s dlouhou praxí Kate Geagan (1). Pro důkazy netřeba chodit daleko, stačí se jen podívat jižním směrem. Konkrétně pak na středomořskou stravu, která je na tuky poměrně bohatá. Je prokázáno (1), že jedinci dodržující tyto vysluněné stravovací zásady mají nižší hladinu škodlivého cholesterolu a tím i riziko kardiovaskulárních příhod. Nemluvě o tom, že konzumace zdravých tuků je důležitá i pro optimální fungování mozku (2). I proto odborníci doporučují, aby 20 až 35 procent celkově přijímaných kalorií pocházelo právě od nich (3). Víte, kde je hledat? My ano.

Avokádo? Prospěšná exotika!

Na seznamu bohatých zdrojů zdravých tuků v žádném případě nesmí chybět avokádo. Jeho krémová struktura a lahodná chuť si o začlenění do jídelníčku přímo říká. A mimo to, tenhle cizokrajný dáreček v sobě skrývá i celou řadu vitaminů a antioxidačních sloučenin, díky čemuž příznivě ovlivňuje činnost srdce, zrak, prevenci osteoporózy i rakoviny, stejně jako kvalitu kvalitu pokožky (4). A  co další tučný zprostředkovatel?

Olivový olej jako nepostradatelná ingredience

Je tolik důvodů, proč olivovým olejem v kuchyni pokapat všechno, co vám přijde pod ruku. Jeho bohatství zdravých tuků a antioxidantů mu propůjčuje výhody, jako je ochrana před cukrovkou, demencí, arteriální hypertenzí a paradoxně také obezitou (5). Se zmíněnými prospěšnými tuky se může pochlubit také losos snižující chronický zánět (5) a lněná semínka zlepšující trávení (6).

Zdroje: (1) www.realsimple.com/health/nutrition-diet/healthy-fat-foods, (2) www.cambridge.org/core/journals/acta-neuropsychiatrica/article/abs/association-of-dietary-fat-composition-with-cognitive-performance-and-brain-morphology-in-cognitively-healthy-individuals/5C1A93E667BA39C479810F59CB11B479, (3) www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2021-03/Dietary_Guidelines_for_Americans-2020-2025.pdf, (4) www.medicalnewstoday.com/articles/270406#benefits, (5) www. realsimple.com/health/nutrition-diet/healthy-fat-foods#citation-5, (6) www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/flaxseed/faq-20058354





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Dušené houby na toastu

(25 hlasů)

Omeleta s brokolicí

(26 hlasů)

Omeleta se sýrem

(8 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat