Prostreno.cz

Varovné signály nedostatku dopaminu

Únavu, náladovost a nechuť ke všemu rozhodně neberte na lehkou váhu. Protože tohle nemusí být obyčejná sklíčenost, ale možný začátek vážných zdravotních komplikací!

Stává se vám, že se ráno vzbudíte a máte pocit, že život nestojí za nic? Kdekdo by tenhle stav označil za podzimní splín, jenže ono v tom může být něco docela jiného – dopaminový nedostatek. Co přesně to znamená a proč to není žádná legrace?

Když se blýská na horší časy

Dopamin je silný neurotransmiter v mozku, stejně jako třeba oxytocin, endorfin nebo serotonin. Funkcí má spoustu, ovšem primárně je uznáván jako chemikálie zodpovědná za motivaci a soustředění. S trochou nadsázky by se dalo říct, že dopamin je hnacím motorem, který vás popohání k produktivitě a nedovolí zahálet. Ovlivňuje kromě vůle i vaši náladu, schopnost učit se, koncentraci a spánek. Jak to vypadá, když tenhle neuropřenašeč v těle chybí? O problémy není nouze…

Nízký obsah dopaminu se projevuje mnoha způsoby. Mezi časté příznaky patří nespavost, změny nálad, ztráta motivace, pocit beznaděje, neschopnost cítit radost, únava, nadváha, zapomětlivost, nízké libido i neodolnost vůči stresu. Našli jste se v těchto bodech? Pak máte plné právo být znepokojeni. Může to totiž být jen začátek potíží, které se časem projeví v plné síle!

Od úzkosti k depresi a závislosti

Podle názoru lékařů, lidé, jejichž dopaminová hladina není v rovnováze, špatně komunikují s okolím. To se samozřejmě negativně odráží na budování sociálních vazeb. Výsledkem je osamělost, která nahrává poruchám duševního zdraví, což může být příčinou dalších systémových poruch.

Zvyšuje se pravděpodobnost depresí, chronické únavy, závislosti na lécích i fibromyalgie (klinický syndrom charakterizovaný bolestí pohybového aparátu). Jak vidno, žádná hitparáda. Naštěstí lze hladinu dopaminu zase zvýšit a okamžitě srovnat skóre. Kde hledat pomoc?

Doping, který odvrací nebezpečí

Krok číslo jedna? Soustřeďte se na tyrosin. To je chemická látka označována jako stavební kámen dopaminu. Nachází se v mandlích, avokádu, banánech, zeleném čaji, kuřecím a hovězím mase, čokoládě, vejcích a jogurtu. Až zaplníte žaludek, vrhněte se na nějakou činnost podporující tvorbu zmíněného motivačního neurotransmiteru. Vybrat si můžete z meditace, poslechu hudby, četby knih či kreativního tvoření, jako je například pletení a kreslení. To je podle odborníků ta nejlepší prevence…

Zdroj: https://www.verywellmind.com/common-symptoms-of-low-dopamine-5120239, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4684895/






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat