Prostreno.cz

Chyby začátečníků při ketodietě

Ketogenní dieta je nízkosacharidová dieta s vysokým obsahem tuků, která se stává oblíbeným prostředkem pro dosažení štíhlejší postavy i jistých účinků na zdraví, kupříkladu snížení rizika srdečních onemocnění. Přes jaké nástrahy je třeba se dostat, pokud na ni vsadíte?

Keto je způsob stravování, který je funkční, ale ze začátku trochu matoucí. Začátečníci často tápou, co mohou, nemohou a nesmějí. Jeho principem je hlavně omezení sacharidů, díky němuž tělo přejde do ketózy. Na základě tohoto procesu organismus začne spalovat tuk jako hlavní zdroj paliva místo cukru. Jenže to se někdy neobejde bez následků. Co řeší začátečníci?

Chyba číslo je jedna: Příliš brzké ukončení

„Ne, tohle není pro mne, cítím se špatně, něco není v pořádku, vzdávám to.“ Proč většina lidí nevydrží stravovat se na keto déle jak týden dva? Vysvětlení je jednoduché. Když najednou vysadíte sacharidy, tělo může být zmatené. Trvá zhruba sedm dní, než si zvykne spalovat tuky jako palivo místo sacharidů. Jenže během této doby svoji rozladěnost dává najevo různými způsoby, které se vám nemusejí líbit.

Únava, nízká hladina energie, bolesti hlavy, bolest svalů či rozostřené vidění patří k častým potížím, na které si začátečníci stěžují. Důležité je vytrvat. Všechny uvedené stavy jsou normální a netrvají věčně! Dostatečně spěte, dodržujte pitný režim a podle potřeby víc odpočívejte.

Chyba číslo dvě: Nepočítání čistých sacharidů

Pokud chcete na keto stravování uspět, musíte sledovat příjem čistých sacharidů – alespoň do té doby, dokud jejich množství neodhadnete podle oka. To v prvních dnech samozřejmě nejde. Je to hodně o vážení a sledování porcí a potravin, což někomu může přijít otravné, časově náročné a demotivující.

I v tomto případě platí, že se jedná pouze o počáteční „porodní bolesti“. Po pár váženích a kontrolách si zvyknete a ihned poznáte, jak mají být porce velké. Nevzdávejte to a udržujte čisté sacharidy pod hranicí přibližně 50 gramů denně. To by mělo zajistit, že se dostanete do ketózy a začnete si užívat mnoha výhod, které keto dieta nabízí.

Chyba číslo tři: Vynechání soli

Pravděpodobně jste slyšeli, že příliš mnoho soli (sodíku) způsobuje vysoký krevní tlak a zadržování vody.  To může být pravda, ovšem u diet s vyšším obsahem sacharidů. U keto stravy sodíková rovnováha funguje trochu jinak. Když do svého těla přijmete sacharidy, vaše trávení je přemění na cukr. Zjednodušeně řečeno, sacharidy putují do krevního oběhu, zvyšují hladinu cukru v krvi a podílejí se na produkci inzulinu. Sodík se také ukládá do ledvin, aby sacharidy a cukr pomohl zpracovat.

Na keto stravování hladina cukru v krvi zůstává stabilní a nízká, protože nejíte sacharidy. V důsledku toho uvolňujete velmi málo inzulinu. (Když neuvolňujete inzulin, vaše ledviny sodík vylučují, místo aby jej zadržovaly.) To znamená, že při nízkosacharidové dietě se nemusíte bát osolit si oblíbené jídlo.

Zdroje: perfectketo.com, frontiersin.org






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Zeleninový guláš

(6 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat