Prostreno.cz

Intuitivním stravováním k vysněné postavě

Představte si, že by neexistovaly žádné předpisy, pravidla nebo omezení, pokud jde o stravování. Jednoduše hodujte a užijte si, na co máte chuť. Nerozumný sen? Ne, modelka s potenciálem zdraví a úspěchu!

Náš výběr jídla už většinou neurčuje náš pocit hladu nebo sytosti. Při rozhodování o stravování jsme ovlivnění zvyky, výchovou, pravidly různých odborných institucí, společenskými normami – jinými slovy četnými vnějšími podněty. V dnešní době štíhlých ideálů krásy je počítání kalorií a zařazování potravin do hodnotících kategorií součástí každého jídla většiny lidí. Analyzujeme a promýšlíme. Věnovat pozornost svému tělu a řídit se intuicí jsme prakticky nikdy netrénovali a prostě jsme zapomněli, jak na to. A přitom vy vlastně víte a cítíte nejlépe, co je pro vás dobré.

Jezte lépe intuitivně!

Intuitivní výživa, relativně mladá teorie, je alternativou k moderní stravovací filozofii (plné vnucených omezení) – takříkajíc „antidieta“. Intuitivní výživa není žádný převratný nápad, ale pouze návrat k tomu podstatnému, k nejpřirozenějšímu způsobu stravování, o který mnoho lidí v průběhu života přišlo. Jde o to zkrátka o tom neustále nepřemýšlet.

Tělo si řekne, co potřebuje

Pokud si teď myslíte, že pak budete celý den jíst jen mražená jídla, fastfoody a sladkosti, mýlíte se. Čím déle člověk praktikuje „jídlo podle vlastních střev“, tím více touží po živinově bohatých, přírodních a nezpracovaných potravinách. Tělo si žádá přesně ty živiny, které v danou chvíli potřebuje.

Nejdůležitější zásady intuitivního stravování

Vědomě pociťujte svůj hlad a sytost a reagujte na to. Jezte pouze tehdy, když máte fyzický hlad, a zastavte se, když jste sytí tak akorát.

Než si něco vložíte do úst, zeptejte se sami sebe: Opravdu tohle chci? Potřebuji to? Jsem opravdu hladový nebo jen smutný nebo znuděný? Při výběru potravin se ptejte svého střeva, ne hlavy.

Každé jídlo je povoleno kdykoli, neexistují žádné zákazy. Jídlo se nedělí na dobré a špatné.

Věnujte pozornost signálům svého těla. Po jídle v sobě vnímejte, zda jídlo snášíte dobře či ne, zda se cítíte unavení nebo plní energie.

Řekněte ne dietní mentalitě. Prioritou je vaše radost. Zažijte uspokojující účinek jídla.

Smiřte se s jídlem – a hlavně se svým tělem.

Nepoužívejte jídlo ke zlepšení nálady.

U jídla si dopřejte dostatek času a odpočinku. Při jídle buďte všímaví a pozorní. Nemějte špatné svědomí, vinu nebo lítost.

Pohyb, meditace a techniky všímavosti pomáhají rozvíjet nové tělesné uvědomění a přejít na intuitivní výživu.

A hlavně buďte trpěliví. Někteří lidé potřebují určitý čas, aby znovu poznali své tělo a správně interpretovali signály.

Hubnutí není konečným cílem 

Intuitivní výživa není při hubnutí vhodná, i když to někteří lidé zvládají. Ale právě pomocí intuitivní výživy si tělesnou hmotnost můžete udržet dlouhodobě. A co je nejdůležitější – může dojít k velké úlevě a uvolnění, a tím k většímu štěstí a lepšímu duševnímu zdraví. Touhy, chutě na jídlo a (emocionální) záchvatovité přejídání se pak jednou provždy stanou minulostí.

Poslouchejte sami sebe

Pokud jste zdravý člověk, nenechte se pobláznit různými radami o údajně optimální stravě. Neexistují žádné vědecké důkazy o tom, že konkrétní dieta je obecně zdravá a doporučená pro každého. Každý se stravuje jinak – pro každého je tedy ideální jiná strava. Většina diet (nebo speciálních diet) potřeby vašeho těla ignoruje. Ode dneška se řiďte heslem: Důvěřujte své vlastní intuici. Při jídle přestaňte dbát na pravidla a kalorie a místo toho věnujte pozornost tomu, co vaše tělo chce, své pohodě a požitku z jídla.

Zdroj: www.brigitte.de/gesund/ernaehrung/intuitives-essen--so-geht-essen-nach-gefuehl-11772676.html





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Dušené houby se šalotkou

(5 hlasů)

Tofu marinované v pivu

(5 hlasů)

Brambory plněné sýrem

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat