Co je nového

.

Nové zprávy

Nemáte žádné nové zprávy

Kolik bakterií obsahuje průměrné jablko

Kristýna Vágnerová více informací

Pořád ještě nechápe, že je z ní máma...A ani si nemyslí, že ji ten pocit opustí :) Ujídá malé Lucince a pak láteří nad váhou. Nadšeně testuje všechny dobroty, co do redakce dorazí.

Zobrazit další články autorky

13. 8. 2019 | Zdraví a diety

Opravdu ten, kdo jí jablko denně, nepotřebuje doktorka? Podle nové studie to do značné míry závisí na tom, jaké typy bakterií ukrývá!

Všechna jablka mají miliony bakterií, ale jeden z posledních výzkumů odhalil, že ne všechny bakteriální populace jsou zdravé. V čem je problém? Jablka jsou jedním z nejpopulárnějších plodů na světě. Toto hodně milované ovoce je vynikajícím zdrojem živin, například vitaminu C, B-komplexu, přírodních antioxidantů a minerálů.

Dvě jablka, různé účinky

Jablka jsou také dobrým zdrojem vlákniny a zdrojem mikroorganismů, které vstupují do střev a v nich kolonizují. I když je tato výměna bakterií obvykle jen dočasná, zdraví tak či tak ovlivňuje, což potvrdili vědci z rakouské Technologické univerzity v Grazu.

Ti se konkrétněji zajímali o to, zda existuje rozdíl mezi bakteriálními populacemi nesenými organickými, ručně pěstovanými jablky a těmi, které se vyskytují v typických obchodech (ty jsou často vystaveny chemickým hnojivům a pesticidům).

Organické pěstování má smysl

Výsledky rozboru, které se objevují v časopise Frontiers in Microbiology, poukazují na to, kolik bakterií nese typické jablko. Také ukazují, jak bakteriální populace přítomné v organických jablkách mohou ovlivnit chuť ovoce a zdraví spotřebitele. Překvapuje vás, že ne všechna jablka jsou si rovna?

„Bakterie, houby a viry v jídle přechodně kolonizují naše střeva. Vaření většinu z nich zabíjí, takže syrové ovoce a zelenina jsou zvláště důležitými zdroji střevních mikrobů,“ vysvětluje profesorka Gabriele Berg, hlavní autorka studie s tím, že její tým analyzoval bakteriální obsah různých složek jablka, jmenovitě stonku, slupky, ovocné dřeni, buničiny i semen.

Zdraví v každém kousku

„Když se spočítají průměry pro každou složku jablek, odhadujeme, že typické jablko o obsahu 240 gramů obsahuje zhruba 100 milionů bakterií, přičemž nejvíc jich je v semenech a buničině,“ objasňuje uvedená profesorka, která zároveň poukazuje na výhody ekologického pěstitelství.

„Čerstvě sklizená, ekologicky pěstovaná jablka mají ve srovnání s konvenčními bakteriemi výrazně rozmanitější, rovnoměrnější a výraznější bakteriální komunitu. U běžných jablíček z obchodu se to samé říci nedá,“ dodává Gabriele Berg, podle které některé odrůdy obsahují skupinu bakterií, která zahrnuje známé patogeny a potenciálně škodlivé bakterie. Různé bakteriální populace také stojí za vysvětlením, proč organická jablka mohou chutnat lépe než ta ostatní, a zároveň pozitivně působí na zdraví.

Na bílé skvrny po opalování použijte i bílý jogurt